Utslipp og kvoter for sivil luftfart: endringsbestemmelser knyttet til Kroatias EU-medlemskap
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning 2014/389/EU av 23. juni 2014 om ytterligere historiske utslipp og ytterligere kvoter i EUs kvotehandelssystem for luftfart, for å ta hensyn til Kroatias inntreden i Den europeiske union
Commission Implementing Decision 2014/389/EU of 23 June 2014 on additional historical aviation emissions and additional aviation allowances to take into consideration the accession of Croatia to the European Union
EØS-komitebeslutning 12.12.2014
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.1.2021)
Sammendrag av innhold
Beslutningen er en konsekvens av Kroatias inntreden i EUs kvotehandelsystem for luftfart fra og med 1. januar 2014. Beslutningen fastsetter en økning i historiske utslipp fra kvotepliktige luftfartsaktiviteter i EU som følge av Kroatias inntreden. Historiske utslipp benyttes som grunnlag for beregning av antallet kvoter i kvotehandelssystemet for luftfart, inkludert antallet kvoter som kan tildeles vederlagsfritt, jf EUs kvotehandelsdirektiv artikkel 3c og artikkel 3e. Historiske utslipp er definert i EUs kvotehandelsdirektiv (direktiv 2003/87/EF) artikkel 3 bokstav s som gjennomsnittet av årlige utslipp i årene 2004-2006. Økningen i historiske utslipp fastsettes i beslutningen til 122 657 tonn CO2.
Beslutningen fastsetter også en økning i antallet kvoter under EUs kvotehandelssystem i tilknytning til hvert år i perioden 2014-2020 på 116 524 kvoter. Det totale antallet kvoter som kan tildeles vederlagsfritt i tilknytning til hvert år fra 2014 til 2020 økes med 41 584 kvoter, jf. kvotehandelsdirektivet artikkel 3e. Antallet kvoter som kan auksjoneres i tilknytning til hvert år fra 2014 til 2020, økes med 71 445 kvoter, jf. kvotehandelsdirektivet artikkel 3c. Antallet kvoter som settes til side i spesialreserven for luftfart økes med 3495 kvoter, jf. kvotehandeldirektivet artikkel 3f.
Merknader
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten innebærer ingen vesentlige økonomiske og administrative konsekvenser i Norge.
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever ikke endring av norsk regelverk.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er behandlet ved skriftlig prosedyre i spesialutvalget for miljøsaker, hvor berørte departementer er representert. Rettsakten anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble vedtatt i EU 23. juni 2014 og innlemmet i EØS-avtalen gjennom EØS-komitebeslutning 294/2014.
Sammendrag av innhold
Beslutningen er en konsekvens av Kroatias inntreden i EUs kvotehandelsystem for luftfart fra og med 1. januar 2014. Beslutningen fastsetter en økning i historiske utslipp fra kvotepliktige luftfartsaktiviteter i EU som følge av Kroatias inntreden. Historiske utslipp benyttes som grunnlag for beregning av antallet kvoter i kvotehandelssystemet for luftfart, inkludert antallet kvoter som kan tildeles vederlagsfritt, jf EUs kvotehandelsdirektiv artikkel 3c og artikkel 3e. Historiske utslipp er definert i EUs kvotehandelsdirektiv (direktiv 2003/87/EF) artikkel 3 bokstav s som gjennomsnittet av årlige utslipp i årene 2004-2006. Økningen i historiske utslipp fastsettes i beslutningen til 122 657 tonn CO2.
Beslutningen fastsetter også en økning i antallet kvoter under EUs kvotehandelssystem i tilknytning til hvert år i perioden 2014-2020 på 116 524 kvoter. Det totale antallet kvoter som kan tildeles vederlagsfritt i tilknytning til hvert år fra 2014 til 2020 økes med 41 584 kvoter, jf. kvotehandelsdirektivet artikkel 3e. Antallet kvoter som kan auksjoneres i tilknytning til hvert år fra 2014 til 2020, økes med 71 445 kvoter, jf. kvotehandelsdirektivet artikkel 3c. Antallet kvoter som settes til side i spesialreserven for luftfart økes med 3495 kvoter, jf. kvotehandeldirektivet artikkel 3f.
Merknader
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten innebærer ingen vesentlige økonomiske og administrative konsekvenser i Norge.
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever ikke endring av norsk regelverk.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er behandlet ved skriftlig prosedyre i spesialutvalget for miljøsaker, hvor berørte departementer er representert. Rettsakten anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble vedtatt i EU 23. juni 2014 og innlemmet i EØS-avtalen gjennom EØS-komitebeslutning 294/2014.