Vedlikeholdsforordningen om luftdyktighet for luftfartøyer: rettelse til polsk språkversjon
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 12.1.2022)
Sammendrag av innhold
Den polske språkversjonen av forordning (EU) 1321/2014 inneholder feil i de følgende punktene og skjemaene:
- M.A.201 (a)(1) av anneks I og point ML.A.201(a)(1) av anneks Vb med hensyn til omfang av krav som skal oppfylles før flyging kan gjennomføres
- M.A.201(a)(3) anneks I
- introduksjons delen av ML.A.901 anneks Vb med hensyn til luftdyktighets sertifikat
- M.A.302(e) anneks I med hensyn til eskalerte intervaller som kan foreslås av eieren eller ansvalig CAMO organisasjonen for luftfartøyet
- M.A.402(e) anneks I
- ML.A.402(b)(5) anneks Vb med hensyn til begrensningene som vedlikehold utføres innenfor
- M.A.901(f) anneks 1 med hensyn til omfang for å utvide gyldigheten av et luftdyktighetsbevis (ARC)
- Forms 15a EASA, 15b EASA og 15c EASA i Appendiks III av anneks I og Appendiks IV av anneks Vb med hensyn til datoen som referanse sertifiseringen gjøres for
- andre setning i punkt 145.A.55(c) anneks II med hensyn til omfanget av forpliktelsen til vedlikeholdsorganisasjon til å beholde en kopi av rekords
- M:A:201(b) anneks I
- punkt 3 av Appendiks I av anneks I
- ML.1(c)(3)(ii) anneks Vb
- ML.A.201(b) anneks Vb
- punkt (c)(2) Appendiks I av anneks Vb
- CAO.1(2)(ii) anneks Vb
Regelverket endrer og korrigerer de overnevnte feilene i den polske språkversjonen av forordning 1321/2014 og dette påvirker ikke de andre språkversjonene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen skal kun tas inn i EØS-avtalen. Den skal ikke gjennomføres i norsk rett.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for norske aktører eller myndigheter.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner forodningen EØS-relevant og akseptabel.
Saken behandles av EFTA-sekretariatet etter "fast track-prosedyren" og skal ikke behandles i SU Transport.
Vurdering
Forordningen skal tas inn i EØS-avtalen, men ikke gjennomføres i norsk rett.
Luftfartstilsynet finner forordningen EØS-relevant og akseptabel.