Veikantkontrolldirektivet: ajourføring av kjøretøyklassifisering
Delegert kommisjonsdirektiv (EU) 2021/1716 av 29. juni 2021 om endring av europaparlaments- og rådsdirektiv 2014/47/EU med hensyn til endringer av benevnelser på kjøretøygrupper som følge av endringer i typegodkjenningsregelverket
Commission Delegated Directive (EU) 2021/1716 of 29 June 2021 amending Directive 2014/47/EU of the European Parliament and of the Council as regards modifications to the vehicle category designations stemming from amendments to type-approval legislation
Norsk forskrift kunngjort 27.1.2023
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 20.10.2021)
Sammendrag av innhold
Kommisjonsdelegert rettsakt 2021/1716 endrer direktiv 2014/47/EU art 2 d slik at sistnevnte kommer i tråd med henvisninger til kjøretøys godkjenningsforordning 167/2013 (traktor) art 4. Fra de tidligere betegnelsene T1-5, hvorav T5 er traktor som kan kjøre over 40 km/t, er det nå T1-4 med tilleggsbokstav a for under 40 og b for over 40 kmt/t.
Endringen her eraltså kun en ajourføring av 2014/47/EU pga en tidligere endring på betegnelsen av klassifiseringen av traktor som kan kjøre over 40 km/t i relevant typegodkjenningsforordning.
Merknader
Rettslige konsekvenser
I norsk rett er det forskrift om kontroll av kjøretøy langs veg som gjennomfører direktiv 2014/47/EU. I forskriftens § 1 bokstav d vises det til «hjulgående traktor med konstruksjonshastighet over 40km/t….» Klassifiseringen er ikke benevnt her og forskriften trenger således ikke endres.
Økonomiske og administrative konsekvenser
I Statens vegvesen sitt kontrollverktøy til bruk langs veg må det gjøres en justering der T1-4 får et tillegg av enten bokstav a eller b. Denne er en endring som gjøres enkelt av systemeier og krever ingen andre systemtekniske tilpasninger.
Vurdering
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel. Rettsakten får virkning i EU fra 27. februar 2022.
Sammendrag av innhold
Kommisjonsdelegert rettsakt 2021/1716 endrer direktiv 2014/47/EU art 2 d slik at sistnevnte kommer i tråd med henvisninger til kjøretøys godkjenningsforordning 167/2013 (traktor) art 4. Fra de tidligere betegnelsene T1-5, hvorav T5 er traktor som kan kjøre over 40 km/t, er det nå T1-4 med tilleggsbokstav a for under 40 og b for over 40 kmt/t.
Endringen her eraltså kun en ajourføring av 2014/47/EU pga en tidligere endring på betegnelsen av klassifiseringen av traktor som kan kjøre over 40 km/t i relevant typegodkjenningsforordning.
Merknader
Rettslige konsekvenser
I norsk rett er det forskrift om kontroll av kjøretøy langs veg som gjennomfører direktiv 2014/47/EU. I forskriftens § 1 bokstav d vises det til «hjulgående traktor med konstruksjonshastighet over 40km/t….» Klassifiseringen er ikke benevnt her og forskriften trenger således ikke endres.
Økonomiske og administrative konsekvenser
I Statens vegvesen sitt kontrollverktøy til bruk langs veg må det gjøres en justering der T1-4 får et tillegg av enten bokstav a eller b. Denne er en endring som gjøres enkelt av systemeier og krever ingen andre systemtekniske tilpasninger.
Vurdering
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel. Rettsakten får virkning i EU fra 27. februar 2022.