Vekt- og dimensjonsdirektivet for motorvogner: endringsbestemmelser
Norsk forskrift kunngjort 09.09.204
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra europaparlaments- og rådsdirektivet, norsk utgave)
1) Ved direktiv 96/53/EF(5) ble det innenfor rammen av den felles transportpolitikk fastsatt harmoniserte største dimensjoner for veigående kjøretøyer for godstransport.
2) Det er nødvendig å harmonisere største tillatte dimensjoner for veigående kjøretøyer for persontransport. Forskjeller mellom gjeldende standarder i medlemsstatene med hensyn til veigående kjøretøyer for persontransport kan ha ugunstig innvirkning på konkurransevilkårene og hindre trafikken mellom medlemsstatene.
3) Ettersom målet om harmonisering av største tillatte dimensjoner for veigående kjøretøyer for persontransport ikke i tilstrekkelig grad kan nås av medlemsstatene, og derfor bedre kan nås på fellesskapsplan på grunn av det foreslåtte tiltaks omfang og virkninger, kan Fellesskapet treffe tiltak i samsvar med nærhetsprinsippet som fastsatt i traktatens artikkel 5. I samsvar med forholdsmessighetsprinsippet som fastsatt i samme artikkel, går dette direktiv ikke lenger enn det som er nødvendig for å nå nevnte mål.
4) I forbindelse med gjennomføringen av det indre marked bør virkeområdet for direktiv 96/53/EF utvides til å omfatte innenlands transport, i den utstrekning det gjelder forhold som har betydelig innvirkning på konkurransevilkårene i transportsektoren og særlig på verdiene for største tillatte lengde og bredde for kjøretøyer bestemt for persontransport.
5) Harmoniserte regler for kjøretøyers største vekt og dimensjoner bør være stabile på lang sikt. Endringene fastsatt i dette direktiv bør derfor ikke skape presedens for bussers og andre motorvogngruppers største tillatte vekt og dimensjoner.
6) Av trafikksikkerhetshensyn bør busser oppfylle ytelseskriterier med hensyn til manøvreringsevne.
7) Av trafikksikkerhetshensyn i tilknytning til nivået på infrastrukturen bør Portugal og Det forente kongerike i en overgangsperiode tillates å nekte bruk av busser på sitt territorium som ikke oppfyller visse kriterier for manøvreringsevne.
8) Busser som er registrert eller tatt i bruk før datoen for gjennomføringen av dette direktiv, og som på grunn av tidligere avvikende nasjonale bestemmelser eller målemetoder ikke er i samsvar med dimensjonene fastsatt i dette direktiv, bør i en overgangsperiode fortsatt tillates brukt til transporttjenester i medlemsstaten der kjøretøyet er registrert eller tatt i bruk.
9) Direktiv 96/53/EF bør derfor endre.