Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/884 av 7. mai 2025 om endring av delegert forordning (EU) 2022/930 med hensyn til gebyrene for Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndighetens tilsyn med konsoliderte offentliggjøringssystemer
Verdipapirmarkedsforordningen (MiFIR): endringsbestemmelser om gebyrer for ESMA-tilsyn med konsoliderte offentliggjøringssystemer
EØS-notat offentliggjort 29.11.2025
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 10.2.2025 med tilbakemeldingsfrist 10.3.2025
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 7.5.2025
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 2.9.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 27.11.2025)
Sammendrag av innhold
EU-Kommisjonen foreslo i 2021 endringer i verdipapirmarkedsdirektivet (MiFID II) og verdipapirmarkedsforordningen (MiFIR). Målet er blant annet å styrke investorers informasjonstilgang ved å lette tilgangen til markedsdata som er nødvendig for å investere i aksjer, derivater ellerobligasjoner, samtidig som markedsinfrastrukturen skal bli sterkere. Dette skal øke likviditeten i markedet og dermed lette selskapers tilgang til finansiering fra kapitalmarkedene. Lovgivningsprosedyren i EU ble sluttført ved Rådets vedtak 20. februar 2024. De fleste endringene er gjort i MiFIR ved forordning (EU) 2024/791 som ikke er trådt i kraft i EØS-avtalen ennå.
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/884 som er omhandlet i dette notatet er utfyllende endringsbestemmelser til den delegerte forordningen (EU) 2022/930 med hensyn til gebyrer knyttet til ESMAs tilsyn med leverandører av markedsdata til konsolidering (CTPer). MiFIR-reformen (forordning (EU) 2024/791) fjerner hindringer for etablering av CTPer og fastsatte tidslinjer for godkjennelse av ESMA. Av den grunn utvides gebyrreglene til også å omfatte CTPer. Den nye strukturen forutsetter fast autorisasjonsgebyr og årlig tilsynsgebyr som skal dekke kostnader ved autorisasjon og løpende tilsyn.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i verdipapirforskriften.
Rettsakten gir utfyllende bestemmelser til plikter som allerede følger av hovedrettsakten. Det skal bemerkes at MiFIR-reformen og den delegerte forordningen (EU) 2022/930 forventes tatt inn i EØS-avtalen, og det må gjøres før forodningen omhandlet i dette notatet trer i kraft i Norge.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene forventes å få noen økonomiske og/eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/brukere.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen er EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forodningen gir regler som skal gjelde fra 22.september 2026, og dette må vurderes tilpasset avhengig av når forordningen kan tre i kraft i EØS-avtalen.