Verdipapirmarkedsforordningen (MiFIR): utfyllende bestemmelser om ESMAs gebyrer for tilsyn med leverandører av datarapporteringstjenester
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2022/930 av 10. mars 2022 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 600/2014 ved spesifisering av gebyrene for Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndighetens tilsyn med leverandører av datarapporteringstjenester
Commission Delegated Regulation (EU) 2022/930 of 10 March 2022 supplementing Regulation (EU) No 600/2014 of the European Parliament and of the Council by specifying fees relating to the supervision by the European Securities Markets Authority of data reporting service providers
EØS-notat offentliggjort 9.12.2022
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 25.11.2022)
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordningen gir utfyllende regler til bestemmelser i MiFIR (Forordning (EU) 600/2014) vedrørende autorisasjon og tilsynet med leverandører av datarapporteringstjenester. MiFIR ble endret ved Forordning (EU) 2019/2175 som overfører kompetanse til å autorisere og føre tilsynet med leverandørene av datarapporteringstjenester (konsolidert offentliggjøringssystem, godkjent offentliggjøringsordning (APA) og godkjent rapporteringsordning (ARM)) fra nasjonale tilsyn til ESMA. Forordningen behandlet i dette notatet angir hvilke gebyrer ESMA kan kreve i forbindelse med autorisasjon av, og tilsynet med, leverandørene av datarapporteringstjenester.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen gir utfyllende regler til bestemmelser som ikke er inntatt i EØS-avtalen ennå (endringsforordning 2019/2175). Endringsforordning 2019/2175 gir ESMA tilsyns- og bøteleggingskompetanse, og det er til vurdering om det er nødvendig med tilpasningstekster i forbindelse med innlemmelse av den forordningen i EØS-avtalen. Forordningen behandlet i dette notatet overfører ikke tilsynsmyndighet til ESMA, men angir hvilke gebyrer ESMA kan kreve ifbm slikt tilsyn.
Etter innlemmelse i EØS-avtalen, vil reglene kunne gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Dvs. at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene vil ikke få økonomiske eller administrative konsekvenser for Finanstilsynet. Ettersom ingen norske foretak har tillatelse til å levere datarapporteringstjenester, vil ikke reglene få konsekvenser for norske foretak heller.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert saken.
Vurdering
Det vil være behov for å tilpasse ikrafttredelsestidspunktet i kommisjonsforordningen.
Kommisjonsforordningen gir utfyllende regler til bestemmelser som ikke er inntatt i EØS-avtalen ennå (forordning (EU) 2019/2175). Forordning (EU) 2019/2175 gir ESMA tilsyns- og bøteleggingskompetanse, og det er til vurdering om det er nødvendig med tilpasningstekst ifbm innlemmelse i EØS-avtalen.
Status
Rettsakten er vedtatt og i kraft i EU. Rettsakten er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen hos EØS/EFTA-statene.
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordningen gir utfyllende regler til bestemmelser i MiFIR (Forordning (EU) 600/2014) vedrørende autorisasjon og tilsynet med leverandører av datarapporteringstjenester. MiFIR ble endret ved Forordning (EU) 2019/2175 som overfører kompetanse til å autorisere og føre tilsynet med leverandørene av datarapporteringstjenester (konsolidert offentliggjøringssystem, godkjent offentliggjøringsordning (APA) og godkjent rapporteringsordning (ARM)) fra nasjonale tilsyn til ESMA. Forordningen behandlet i dette notatet angir hvilke gebyrer ESMA kan kreve i forbindelse med autorisasjon av, og tilsynet med, leverandørene av datarapporteringstjenester.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen gir utfyllende regler til bestemmelser som ikke er inntatt i EØS-avtalen ennå (endringsforordning 2019/2175). Endringsforordning 2019/2175 gir ESMA tilsyns- og bøteleggingskompetanse, og det er til vurdering om det er nødvendig med tilpasningstekster i forbindelse med innlemmelse av den forordningen i EØS-avtalen. Forordningen behandlet i dette notatet overfører ikke tilsynsmyndighet til ESMA, men angir hvilke gebyrer ESMA kan kreve ifbm slikt tilsyn.
Etter innlemmelse i EØS-avtalen, vil reglene kunne gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Dvs. at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene vil ikke få økonomiske eller administrative konsekvenser for Finanstilsynet. Ettersom ingen norske foretak har tillatelse til å levere datarapporteringstjenester, vil ikke reglene få konsekvenser for norske foretak heller.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert saken.
Vurdering
Det vil være behov for å tilpasse ikrafttredelsestidspunktet i kommisjonsforordningen.
Kommisjonsforordningen gir utfyllende regler til bestemmelser som ikke er inntatt i EØS-avtalen ennå (forordning (EU) 2019/2175). Forordning (EU) 2019/2175 gir ESMA tilsyns- og bøteleggingskompetanse, og det er til vurdering om det er nødvendig med tilpasningstekst ifbm innlemmelse i EØS-avtalen.
Status
Rettsakten er vedtatt og i kraft i EU. Rettsakten er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen hos EØS/EFTA-statene.