Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/1003 av 24. januar 2025 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 600/2014 med hensyn til OTC-derivater som identifiserer referansedata som skal brukes i forbindelse med gjennomsiktighetskravene fastsatt i artikkel 8a nr. 2 og artikkel 10 og 21
Verdipapirmarkedsforordningen (MiFIR): utfyllende bestemmelser om OTC-derivater
EØS-notat offentliggjort 2.10.2025
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 12.6.2024 med tilbakemeldingsfrist 10.7.2024
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 24.1.2025
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 22.5.2025
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 17.9.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 13.10.2025)
Sammendrag av innhold
EU-kommisjonen foreslo i 2021 endringer i verdipapirmarkedsdirektivet (MiFID II) og verdipapirmarkedsforordningen (MiFIR). Målet er blant annet å styrke investorers informasjonstilgang ved å lette tilgangen til markedsdata som er nødvendig for å investere i aksjer, derivater eller obligasjoner, samtidig som markedsinfrastrukturen skal bli sterkere. Dette skal øke likviditeten i markedet og dermed lette selskapers tilgang til finansiering fra kapitalmarkedene. Lovgivningsprosedyren i EU ble sluttført ved Rådets vedtak 20. februar 2024. De fleste endringene er gjort i MiFIR ved
forordning (EU) 2024/791 (MiFIR-review) som ikke er tatt inn i EØS-avtalen ennå.
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/1003 som er omhandlet i dette notatet er utfyllende regler til EU-kommisjonens MiFIR. Målet med forordningen er å utdype reglene i MiFIR artikler 8a nr. 2, 10 og 21 om gjennomsiktighetskravene for OTC-derivater som identifiserer referansedata som skal brukes for dette formålet. Det fastsettes detaljerte krav til en unik identifikator og identifiserende referansedata for bruk på gjennomsiktighetskravene for OTC-derivater (interest rate swaps og credit default swaps) som følger av MiFIR artikler 8a(2), 10 og 21.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i verdipapirforskriften.
Rettsakten gir utfyllende bestemmelser til plikter som allerede følger av hovedrettsakten. Det skal bemerkes at MiFIR-review forventes tatt inn i EØS-avtalen, og det må gjøres før den delegerte kommisjonsforodningen omhandlet i dette notatet trer i kraft i Norge.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/brukere.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen er EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forodrningen gir regler som skal gjelde fra 1.september 2026, og dette må vurderes tilpasset avhengig av når forordningen kan tre i kraft i EØS-avtalen.