Veterinær grensekontroll: godkjente kontrollstasjoner i EU (endringer)
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning 2014/187/EU av 3. april 2014 om endring av vedtak 2009/821/EF når det gjelder lister over veterinære grensekontrollstasjoner og veterinære enheter i Traces
Commission Implementing Decision 2014/187/EU of 3 April 2014 amending Decision 2009/821/EC as regards the lists of border inspection posts and veterinary units in Traces
EØS-komitebeslutning 25.02.2015
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 11.11.2015
Sammendrag av innhold
Grunnrettsakten, vedtak 2009/821/EF, stiller opp regler om at produkter av animalsk opprinnelse og levende dyr, som importeres til EU fra tredjestater, skal kontrolleres på en veterinær grensekontrollstasjon. De veterinære grensekontrollstasjonene må oppfylle bestemte krav til utforming, utrusting og personell for å kunne godkjennes av Kommisjonen. Alle de godkjente veterinære grensekontrollstasjonene tas inn i vedtak 2009/821/EF vedlegg I. I tillegg lister vedlegg I i rettsakten opp hvilke animalske produkter eller levende dyr som de forskjellige veterinære grensekontrollstasjonene er godkjent til å kontrollere.
Rettsakten, beslutning 2014/187/EU, endrer opplistingen i vedtak 2009/821/EF vedlegg I om godkjente grensekontrollstasjoner og hvilke produkter/dyr de kan ta i mot.
Beslutning 2014/187/EU gjør følgende endringer i vedtak 2009/821/EF vedlegg I:
Spania:
- endringer i produktkategoriene som grensekontrollstasjonene ved Madrid (lufthavn) og Tenerife Sur (lufthavn) er godkjente for å kontrollere
Grønland:
- Grønland tas inn opplistingen, med angivelse av produktkategorier som grensekontrollstasjonene Nuuk (havn) og Sisimiut (havn) er godkjente for å kontrollere
Italia:
- endringer i produktkategoriene som grensekontrollstasjonene ved Livorno-Pisa (havn) og Trieste (havn) er godkjente for å kontrollere
Nederland:
- endring i produktkategoriene som grensekontrollstasjonen ved Rotterdam (havn) er godkjent for å kontrollere
Portugal:
- endring i produktkategoriene som grensekontrollstasjonene ved Ponta Delgada (havn og lufthavn) og Porto (lufthavn) er godkjente for å kontrollere
Det er også tatt inn en ny produktkode nr. 15 i vedlegg I, som omfatter kun fiskevarer, toskallede bløtdyr, pigghuder, sekkedyr og havsnegler, og biprodukter og produkter fremstilt av disse biproduktene.
Rettsakten endrer også oppføringene over de sentrale, regionale og lokale veterinærenhetene for medlemslandene i TRACES (TRAde Control and Expert System) som fremgår av vedtak 2009/821/EF vedlegg II. De veterinære enhetene er utpekt til å tilrettelegge for og bruke TRACES, en internettbasert database som brukes til utveksling av informasjon i forbindelse med samhandel og import av animalske produkter og levende dyr mellom medlemsstatenes veterinærmyndigheter og næringsaktører. Vedlegg II er endret for oppføringene av veterinærenhetene for Frankrike.
Merknader
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten får ingen økonomiske eller administrative konsekvenser.
Rettslige konsekvenser
Rettsakten medfører ikke behov for endring i norsk regelverk.
Informasjon om endringer som følge av rettsakten er sendt til tilsynsavdelingen i Mattilsynet for videreformidling til de norske veterinære grensekontrollstasjonene. De veterinære grensekontrollstasjonene i Norge godkjennes av ESA (EFTAs overvåkningsorgan) og fremgår av en egen liste.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matproduksjon, der Landbruks- og matdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Finansdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten endrer listen over godkjente grensekontrollstasjon i Europa som er listet opp i TRACES og hvilke produkter disse er godkjente for å kontrollere. Ettersom det ikke er nødvendig å gjennomføre denne listen over grensekontrollstasjoner i norsk rett vil ikke denne rettsakten kreve noe tiltak annet enn å informere de norske grensekontrollstasjonene om disse endringene slik at de kan veilede brukerne ved spørsmål.
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Grunnrettsakten, vedtak 2009/821/EF, stiller opp regler om at produkter av animalsk opprinnelse og levende dyr, som importeres til EU fra tredjestater, skal kontrolleres på en veterinær grensekontrollstasjon. De veterinære grensekontrollstasjonene må oppfylle bestemte krav til utforming, utrusting og personell for å kunne godkjennes av Kommisjonen. Alle de godkjente veterinære grensekontrollstasjonene tas inn i vedtak 2009/821/EF vedlegg I. I tillegg lister vedlegg I i rettsakten opp hvilke animalske produkter eller levende dyr som de forskjellige veterinære grensekontrollstasjonene er godkjent til å kontrollere.
Rettsakten, beslutning 2014/187/EU, endrer opplistingen i vedtak 2009/821/EF vedlegg I om godkjente grensekontrollstasjoner og hvilke produkter/dyr de kan ta i mot.
Beslutning 2014/187/EU gjør følgende endringer i vedtak 2009/821/EF vedlegg I:
Spania:
- endringer i produktkategoriene som grensekontrollstasjonene ved Madrid (lufthavn) og Tenerife Sur (lufthavn) er godkjente for å kontrollere
Grønland:
- Grønland tas inn opplistingen, med angivelse av produktkategorier som grensekontrollstasjonene Nuuk (havn) og Sisimiut (havn) er godkjente for å kontrollere
Italia:
- endringer i produktkategoriene som grensekontrollstasjonene ved Livorno-Pisa (havn) og Trieste (havn) er godkjente for å kontrollere
Nederland:
- endring i produktkategoriene som grensekontrollstasjonen ved Rotterdam (havn) er godkjent for å kontrollere
Portugal:
- endring i produktkategoriene som grensekontrollstasjonene ved Ponta Delgada (havn og lufthavn) og Porto (lufthavn) er godkjente for å kontrollere
Det er også tatt inn en ny produktkode nr. 15 i vedlegg I, som omfatter kun fiskevarer, toskallede bløtdyr, pigghuder, sekkedyr og havsnegler, og biprodukter og produkter fremstilt av disse biproduktene.
Rettsakten endrer også oppføringene over de sentrale, regionale og lokale veterinærenhetene for medlemslandene i TRACES (TRAde Control and Expert System) som fremgår av vedtak 2009/821/EF vedlegg II. De veterinære enhetene er utpekt til å tilrettelegge for og bruke TRACES, en internettbasert database som brukes til utveksling av informasjon i forbindelse med samhandel og import av animalske produkter og levende dyr mellom medlemsstatenes veterinærmyndigheter og næringsaktører. Vedlegg II er endret for oppføringene av veterinærenhetene for Frankrike.
Merknader
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten får ingen økonomiske eller administrative konsekvenser.
Rettslige konsekvenser
Rettsakten medfører ikke behov for endring i norsk regelverk.
Informasjon om endringer som følge av rettsakten er sendt til tilsynsavdelingen i Mattilsynet for videreformidling til de norske veterinære grensekontrollstasjonene. De veterinære grensekontrollstasjonene i Norge godkjennes av ESA (EFTAs overvåkningsorgan) og fremgår av en egen liste.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matproduksjon, der Landbruks- og matdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Finansdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten endrer listen over godkjente grensekontrollstasjon i Europa som er listet opp i TRACES og hvilke produkter disse er godkjente for å kontrollere. Ettersom det ikke er nødvendig å gjennomføre denne listen over grensekontrollstasjoner i norsk rett vil ikke denne rettsakten kreve noe tiltak annet enn å informere de norske grensekontrollstasjonene om disse endringene slik at de kan veilede brukerne ved spørsmål.
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.