Veterinære grensekontrollstasjoner og veterinære enheter i Traces-nettverket (endringer)
Kommisjonens gjennomføringsavgjerd (EU) 2019/2001 av 28. november 2019 om endring av vedtak 2009/821/EF med hensyn til listene over veterinære grensekontrollstasjoner og veterinære enheter i TRACES
Commission Implementing Regulation (EU) 2019/2001 of 28 November 2019 amending Decision 2009/821/EC as regards the lists of border inspection posts and veterinary units in TRACES
EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til EUs utenrikstjeneste (EEAS) 19.2.2020
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 2.1.2020)
Sammendrag av innhold
Grunnrettsakten, vedtak 2009/821/EF, stiller opp regler om at produkter av animalsk opprinnelse og levende dyr, som importeres til EU fra tredjestater, skal kontrolleres på en veterinær grensekontrollstasjon. De veterinære grensekontrollstasjonene må oppfylle bestemte krav til utforming, utrusting og personell for å kunne godkjennes av Kommisjonen. Alle de godkjente veterinære grensekontrollstasjonene tas inn i vedtak 2009/821/EF vedlegg I. I tillegg lister vedlegg I til rettsakten opp hvilke animalske produkter eller levende dyr som de forskjellige veterinære grensekontrollstasjonene er godkjent til å kontrollere.
Rettsakten 2019/2001 ender opplistingen i vedtak 2009/821/EF vedlegg I om godkjente grensekontrollstasjoner og hvilke produkter/dyr de kan ta imot. Endringene er:
Danmark:
- endringer i produktkategoriene som grensekontrollstasjonene ved Billund (lufthavn) og Hanstholm (havn) er godkjente for å kontrollere
Hellas:
- endringer i produktkategoriene som grensekontrollstasjonene ved Evzoni (veipost) og Thessaloniki (lufthavn) er godkjente for å kontrollere
Spania:
- endringer i produktkategoriene som grensekontrollstasjonen ved Málaga (havn) er godkjent for å kontrollere
Italia:
- endringer i produktkategoriene som grensekontrollstasjonene ved Cagliari (havn), Genova (havn) og Milano-Malpensa (lufthavn) er godkjent for å kontrollere
Rettsakten endrer også oppføringene over de sentrale, regionale og lokale veterinærenhetene for medlemslandene i TRACES (TRAde Control and Expert System) som fremgår av vedtak 2009/821/EF vedlegg II. De veterinære enhetene er utpekt til å tilrettelegge for og bruke TRACES, en internettbasert database som brukes til utveksling av informasjon i forbindelse med samhandel og import av animalske produkter og levende dyr mellom medlemsstatenes veterinærmyndigheter og næringsaktører. Vedlegg II endrer en av oppføringene av veterinærenhetene for Kroatia.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten medfører ikke behov for endring i norsk regelverk, som igjen medfører at det ikke er behov for å høre denne endringen.
Informasjon om endringer som følge av rettsakten er videreformidlet til de norske veterinære grensekontrollstasjonene. De veterinære grensekontrollstasjonene i Norge godkjennes av ESA (EFTAs overvåkningsorgan) og fremgår av en egen liste.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten får ingen økonomiske eller administrative konsekvenser, da den kun inneholder informasjon om hvilke grensekontrollstasjoner som finnes og hvilke produkter de kan ta i mot.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten endrer listen over godkjente grensekontrollstasjoner i Europa som er listet opp i TRACES og hvilke produkter disse er godkjente for å kontrollere. Ettersom det ikke er nødvendig å gjennomføre denne listen over grensekontrollstasjoner i norsk rett vil ikke denne rettsakten kreve noe tiltak annet enn å informere de norske grensekontrollstasjonene om disse endringene slik at de kan veilede brukerne ved spørsmål.
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt av EU-kommisjonen 28. november 2019, og kunngjort i Official Journal 2. desember 2019.
Rettsakten er under vurdering i EØS/EFTA-statene.
Sammendrag av innhold
Grunnrettsakten, vedtak 2009/821/EF, stiller opp regler om at produkter av animalsk opprinnelse og levende dyr, som importeres til EU fra tredjestater, skal kontrolleres på en veterinær grensekontrollstasjon. De veterinære grensekontrollstasjonene må oppfylle bestemte krav til utforming, utrusting og personell for å kunne godkjennes av Kommisjonen. Alle de godkjente veterinære grensekontrollstasjonene tas inn i vedtak 2009/821/EF vedlegg I. I tillegg lister vedlegg I til rettsakten opp hvilke animalske produkter eller levende dyr som de forskjellige veterinære grensekontrollstasjonene er godkjent til å kontrollere.
Rettsakten 2019/2001 ender opplistingen i vedtak 2009/821/EF vedlegg I om godkjente grensekontrollstasjoner og hvilke produkter/dyr de kan ta imot. Endringene er:
Danmark:
- endringer i produktkategoriene som grensekontrollstasjonene ved Billund (lufthavn) og Hanstholm (havn) er godkjente for å kontrollere
Hellas:
- endringer i produktkategoriene som grensekontrollstasjonene ved Evzoni (veipost) og Thessaloniki (lufthavn) er godkjente for å kontrollere
Spania:
- endringer i produktkategoriene som grensekontrollstasjonen ved Málaga (havn) er godkjent for å kontrollere
Italia:
- endringer i produktkategoriene som grensekontrollstasjonene ved Cagliari (havn), Genova (havn) og Milano-Malpensa (lufthavn) er godkjent for å kontrollere
Rettsakten endrer også oppføringene over de sentrale, regionale og lokale veterinærenhetene for medlemslandene i TRACES (TRAde Control and Expert System) som fremgår av vedtak 2009/821/EF vedlegg II. De veterinære enhetene er utpekt til å tilrettelegge for og bruke TRACES, en internettbasert database som brukes til utveksling av informasjon i forbindelse med samhandel og import av animalske produkter og levende dyr mellom medlemsstatenes veterinærmyndigheter og næringsaktører. Vedlegg II endrer en av oppføringene av veterinærenhetene for Kroatia.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten medfører ikke behov for endring i norsk regelverk, som igjen medfører at det ikke er behov for å høre denne endringen.
Informasjon om endringer som følge av rettsakten er videreformidlet til de norske veterinære grensekontrollstasjonene. De veterinære grensekontrollstasjonene i Norge godkjennes av ESA (EFTAs overvåkningsorgan) og fremgår av en egen liste.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten får ingen økonomiske eller administrative konsekvenser, da den kun inneholder informasjon om hvilke grensekontrollstasjoner som finnes og hvilke produkter de kan ta i mot.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten endrer listen over godkjente grensekontrollstasjoner i Europa som er listet opp i TRACES og hvilke produkter disse er godkjente for å kontrollere. Ettersom det ikke er nødvendig å gjennomføre denne listen over grensekontrollstasjoner i norsk rett vil ikke denne rettsakten kreve noe tiltak annet enn å informere de norske grensekontrollstasjonene om disse endringene slik at de kan veilede brukerne ved spørsmål.
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt av EU-kommisjonen 28. november 2019, og kunngjort i Official Journal 2. desember 2019.
Rettsakten er under vurdering i EØS/EFTA-statene.