Kvikksølvforordningen: gjennomføringsbestemmelser om spørreskjemaer og rapportering
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2019/1752 av 25. februar 2019 om utarbeiding av spørjeskjema og fastsetjing av format og frekvens for dei rapportane som medlemsstatane skal utarbeide i samsvar med europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2017/852
Commission Implementing Decision (EU) 2019/1752 off 25. februar 2019 establishing questionnaires, as well as the format and frequency of reports to be prepared by the Member States in accordance with Regulation (EU) 2017/852 of the European Parliament and of the Council
EØS-komitebeslutning 18.3.2022 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 22.6.2022)
Sammendrag av innhold
Gjennomføringsbeslutning om rapportering er knyttet til EUs nye kvikksølvforordning (EU 2017/852) (kvikksølvforordningen). Kvikksølvforordningen forbyr kvikksølv i nærmere angitte produkter og regulerer hele livsløpet for bruk og håndtering av kvikksølv, herunder utslipp av kvikksølv og kvikksølvforbindelser til luft, vann og jord. Kvikksølvforordningen er fra norsk side vurdert som relevant og akseptabel, men det er behov for tilpasninger, og rettsakten er fortsatt til vurdering i EFTA-landene (se eget EØS-notat om kvikksølvforordningen).
Gjennomføringsbeslutningen gjelder spørsmål, format og hyppighet for rapportering i henhold til kvikksølvforordningens artikkel 18. Den inneholder bestemmelser om rapportering vedrørende gjennomføring av forordningen generelt samt omimport fra tredjeland til EU. Det inneholder videre tidsfrister for når rapportering skal gjennomføres.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten har ingen rettslige konsekvenser.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten vurderes ikke å ha økonomiske eller administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for miljø. Utvalget vurderer rettsakten som relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten vurderes som relevant og akseptabel, men det er behov for en tilpasning til forslagets artikkel 1 som gjelder rapportering vedrørende handel med tredjeland, og som vurderes som ikke EØS-relevant i tråd med vurderingene som er gjort for kvikksølvforordningen.
Status
Rettsakten ble vedtatt 25. februar 2019, og innlemmet i EØS avtalen 18. mars 2022.
Sammendrag av innhold
Gjennomføringsbeslutning om rapportering er knyttet til EUs nye kvikksølvforordning (EU 2017/852) (kvikksølvforordningen). Kvikksølvforordningen forbyr kvikksølv i nærmere angitte produkter og regulerer hele livsløpet for bruk og håndtering av kvikksølv, herunder utslipp av kvikksølv og kvikksølvforbindelser til luft, vann og jord. Kvikksølvforordningen er fra norsk side vurdert som relevant og akseptabel, men det er behov for tilpasninger, og rettsakten er fortsatt til vurdering i EFTA-landene (se eget EØS-notat om kvikksølvforordningen).
Gjennomføringsbeslutningen gjelder spørsmål, format og hyppighet for rapportering i henhold til kvikksølvforordningens artikkel 18. Den inneholder bestemmelser om rapportering vedrørende gjennomføring av forordningen generelt samt omimport fra tredjeland til EU. Det inneholder videre tidsfrister for når rapportering skal gjennomføres.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten har ingen rettslige konsekvenser.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten vurderes ikke å ha økonomiske eller administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for miljø. Utvalget vurderer rettsakten som relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten vurderes som relevant og akseptabel, men det er behov for en tilpasning til forslagets artikkel 1 som gjelder rapportering vedrørende handel med tredjeland, og som vurderes som ikke EØS-relevant i tråd med vurderingene som er gjort for kvikksølvforordningen.
Status
Rettsakten ble vedtatt 25. februar 2019, og innlemmet i EØS avtalen 18. mars 2022.