Øvre grenseverdier for rester av plantevernmidler i matvarer: endringsbestemmelser for aminopyralid m.fl.
Kommisjonsforordning (EU) 2019/1015 av 20. juni 2019 om endring av vedlegg II og III til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til grenseverdier for rester av aminopyralid, kaptan, cyazofamid, flutianil, kresoksim-metyl, lambda-cyhalotrin, mandipropamid, pyraklostrobin, spiromesifen, spirotetramat, teflubenzuron og tetrakonazol i eller på visse produkter
Commission Regulation (EU) 2019/1015 of 20 June 2019 amending Annexes II and III to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for aminopyralid, captan, cyazofamid, flutianil, kresoxim-methyl, lambda-cyhalothrin, mandipropamid, pyraclostrobin, spiromesifen, spirotetramat, teflubenzuron and tetraconazole in or on certain products
Norsk forskrift kunngjort 16.3.2020
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 14.9.2020)
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer grenseverdier (MRLer) for de aktive stoffene aminopyralid, kaptan, cyazofamid, flutianil, kresoxim-metyl, lambda-cyhalotrin, mandipropamid, pyraklostrobin, spiromesifen, spirotetramat, teflubenzuron og tetrakonazol.
Endringene skjer i forbindelse med søknader om MRL fastsettelse knyttet til godkjent bruk i EU og søknader om importtoleranse MRL (godkjent bruk i tredjestater) og implementering av CODEX MRLer.
Aminopyralid: MRL-søknad for flere kornsorter. Det er ikke godkjent bruk i hvete (mangler GAP) og det er ekstrapoleres derfor fra bygg til havre og rug, men det kan ikke fastsettes MRL for hvete siden stoffet ikke er godkjent brukt i hvete i EU.
MRL-søknad for kaptan for tranebær og humle. Analytisk standard er nå tilgjengelig for kaptan.
For lambda-cyhalotrin har restdefinisjonen blitt vurdert i et tidligere artikkel 12 forslag. EFSA har vurdert at CODEX MRLene er trygge for europeiske (EU) forbrukere.
Det fastsettes MRLer på bakgrunn av søknader om importtoleranse (MRL) mandipropamid, spiromesifen og teflubenzuron.
Det fastsettes høyere MRLer for pyraklostrobin for flere produkter på bakgrunn av godkjent bruk der foreslått MRL er vurdert som nødvendig (agronomisk behov) og som trygg for europeiske forbrukere. Søknader om høyere MRL for pyraklostrobin salat og spisedruer fikk avslag fordi EFSA har vurdert at MRL det ble søkt om ikke var trygg for europeiske forbrukere.
For tetrakonazol er det søkt om MRL for kaki, linfrø og valmuefrø og det ble samtidig fastsatt høyere MRLer for animalske produkter siden disse vekstene kan forventes brukes som fôr.
Endringene i grenseverdier (MRL) gjelder i EU fra 11. juli 2019 og vil gjelde umiddelbart i Norge etter at forordningene tas inn i norsk forskrift når de tas inn i EØS-avtalen. Fordi endringene ikke innebærer fastsettelse av lavere MRLer enn gjeldene MRL er det ikke behov for overgangsordninger for produkter i forbindelse med regelverksendringene i denne forordningen.
De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR).
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten;
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet.
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er under vurdering av Spesialutvalget for næringsmidler og Spesialutvalget for matproduksjon, der Helse- og omsorgsdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalgene er ikke ferdige med sine vurderinger.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRLer for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.
Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:
[...]
Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRLene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA vurderingene støtter de nye MRLene som er fastsatt i denne forordningen.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer grenseverdier (MRLer) for de aktive stoffene aminopyralid, kaptan, cyazofamid, flutianil, kresoxim-metyl, lambda-cyhalotrin, mandipropamid, pyraklostrobin, spiromesifen, spirotetramat, teflubenzuron og tetrakonazol.
Endringene skjer i forbindelse med søknader om MRL fastsettelse knyttet til godkjent bruk i EU og søknader om importtoleranse MRL (godkjent bruk i tredjestater) og implementering av CODEX MRLer.
Aminopyralid: MRL-søknad for flere kornsorter. Det er ikke godkjent bruk i hvete (mangler GAP) og det er ekstrapoleres derfor fra bygg til havre og rug, men det kan ikke fastsettes MRL for hvete siden stoffet ikke er godkjent brukt i hvete i EU.
MRL-søknad for kaptan for tranebær og humle. Analytisk standard er nå tilgjengelig for kaptan.
For lambda-cyhalotrin har restdefinisjonen blitt vurdert i et tidligere artikkel 12 forslag. EFSA har vurdert at CODEX MRLene er trygge for europeiske (EU) forbrukere.
Det fastsettes MRLer på bakgrunn av søknader om importtoleranse (MRL) mandipropamid, spiromesifen og teflubenzuron.
Det fastsettes høyere MRLer for pyraklostrobin for flere produkter på bakgrunn av godkjent bruk der foreslått MRL er vurdert som nødvendig (agronomisk behov) og som trygg for europeiske forbrukere. Søknader om høyere MRL for pyraklostrobin salat og spisedruer fikk avslag fordi EFSA har vurdert at MRL det ble søkt om ikke var trygg for europeiske forbrukere.
For tetrakonazol er det søkt om MRL for kaki, linfrø og valmuefrø og det ble samtidig fastsatt høyere MRLer for animalske produkter siden disse vekstene kan forventes brukes som fôr.
Endringene i grenseverdier (MRL) gjelder i EU fra 11. juli 2019 og vil gjelde umiddelbart i Norge etter at forordningene tas inn i norsk forskrift når de tas inn i EØS-avtalen. Fordi endringene ikke innebærer fastsettelse av lavere MRLer enn gjeldene MRL er det ikke behov for overgangsordninger for produkter i forbindelse med regelverksendringene i denne forordningen.
De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR).
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten;
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet.
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er under vurdering av Spesialutvalget for næringsmidler og Spesialutvalget for matproduksjon, der Helse- og omsorgsdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalgene er ikke ferdige med sine vurderinger.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRLer for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.
Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:
[...]
Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRLene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA vurderingene støtter de nye MRLene som er fastsatt i denne forordningen.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.