(Under forberedelse) Delegert kommisjonsforordning (EU) .../... om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2017/1369 med hensyn til energimerking av husholdningstørketromler og om oppheving av delegert forordning (EU) nr. 392/2012
Energimerking av tørketromler for husholdninger (planlagt revisjon)
Notat om planlagt revisjon lagt fram av Kommisjonen 21.1.2022 med tilbakemeldingsfrist 18.2.2022
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 25.11.2022)
Denne saken er knyttet til rammeforordningen for energimerking av produkter. Energimerkeforordningen skal sammen med økodesigndirektivet bidra til å redusere energirelaterte produkters miljøbelastning. Energimerking av produkter har vært en del av EØS-avtalen siden 1990-tallet. Ordningen er gradvis blitt utvidet til å dekke nye energirelaterte produkter. Regelverket pålegger leverandører og forhandlere å energimerke produktene, slik at forbrukerne kan ta bevisste valg i kjøpssituasjonen. Reglene fastsettes for ulike produktgrupper gjennom produktspesifikke forordninger. Energikrav til produkter er et av flere virkemidler for å nå EUs overordnede energieffektiviserings- og klimamål.
I februar 2019 avsluttet EU-Kommisjonen en gjennomgang av økodesignforordning 932/2012 og energimerkeforordning 392/2012 om husholdningstørketromler med sikte på senere revisjon av begge forordningene. Utkastet til energimerkeforordning er utfyllende regler fra Europakommisjonen til Råds- og Parlamentsforordning (EU) 2017/1369.
Sammendrag av innhold
Virkeområdet i utkastet til revidert energimerkeforordning omfatter, som i gjeldende forordning, elnettillkoblede og gassfyrte husholdningstørketromler samt de som blir solgt til annen bruk enn husholdningsbruk. Imidlertid er innbygde husholdningsstørketromler fjernet fra virkeområdet.
Forslag om å redusere antall energietiketter fra tre til en
Mens gjeldende forordning beskriver og tillater tre energietiketter for henholdsvis avtrekksbaserte, kondenseringsbaserte og gassfyrte tørketromler, foreslås det i utkastet at kun ett energimerke tillates benyttet for alle typer tørketromler. Dette er mulig fordi effektivitetsklassene for kondenseringsevnen foreslås fjernet i utkastet (dette kompenseres ved at det heller legges inn et minimumskrav for kondenseringsevnen i revidert økodesignforordning for tørketromler som utvikles parallelt med revidert energimerkeforordning). Videre inneholder utkastet et forslag om at gjeldende etiketts ikon som symboliserer at en tørketrommel fyres med gass, ikke videreføres i forslaget om ny etikett. Begrunnelen for dette er at gassfyrte tørketromler i praksis ikke lenger omsettes i dagens EU-marked.
Forordningen pålegger plikter til leverandører, forhandlere og tilbydere av nettvertsplattformer
Leverandører skal blant annet sørge for at trykket og elektronisk versjon av energietikett (energiklasseskala A-G) og produktdatablad er tilgjengelig for forhandlerne. Leverandører skal også påse at informasjonen fra teknisk dokumentasjon og produktdatablad er lagt inn i EUs produktdatabase for energimerkede produkter (EPREL). Videre skal leverandør sørge for at enhver synlig reklame eller teknisk markedsføring knyttet til en modell blant annet alltid viser energiklassen.
Forhandlerne skal blant annet sørge for å fremvise energietiketten både i fysiske butikker og i nettbutikker. Ved nettsalg, skal også produktdatabladet være tilgjengelig for kjøpere. Videre skal forhandler sørge for at enhver synlig reklame eller teknisk markedsføring knyttet til en modell, blant annet viser energiklassen.
Tilbydere av nettvertsplattformer skal tilrettelegge for elektronisk visning av energietikett og produktdatablad på plattformen som forhandler benytter for å selge sine produkter. Tilbyderen er også pålagt å informere forhandler om dennes plikt til å fremvise energietikett og produktdatablad.
Forbud mot metoder som tillater produktet å gjenkjenne at det er under testing
Artikkel 6 (Målemetoder), sier at produktet ikke skal utstyres med egenskaper som gjøre det i stand til å gjenkjenne at det er under testing med den hensikt å automatisk reagere med å endre sin ytelse til det bedre under testen.
Sirkulærøkonomiaspekter i fremtidige energimerkeforordninger
Artikkel 8 (Gjennomgang) i utkastet til forordning varsler at Kommisjonen senest seks år etter ikrafttredelse av revidert forordning blant annet skal vurdere potensialet for reduksjon av energibruk og miljøvirkninger samt forbedre funksjonaliteten hos tørketromlene. Kommisjonen skal også vurdere hvordan man kan innarbeide sirkulærøkonomiaspekter i energimerkeforordningen.
Forslag til generell virkningsdato for plikter og krav er 1. januar 2025, mens artikkel 3 punkt 1(a) og (b), får spesiellt virkning fra 1. september 2024.
Merknader
Hovedrettsakten som er en rammerettsakt – energimerkeforordning (EU) 2017/1369 (som erstatter energimerkedirektiv 2010/30/EF) – er hjemlet i Traktat om den Europeiske Unions Funksjonsmåte (TEUF- traktaten), artikkel 194 (2).
Gjeldende norsk lovgivning for energimerkeordningen for produkter er LOV 1981-12-18 nr 90: Lov om merking av forbruksvarer m.v. (Forbrukermerkeloven) med underliggende forskrift 2013.05.27 nr 0534: Forskrift om energimerking av energirelaterte produkter (energimerkeforskriften for produkter). Energimerkeforskriften for produkter trådte i kraft 01.06. 2013.
Rettslige konsekvenser
Energimerkeforordning 2017/1369 er gjennomført i norsk rett ved endring i lov 18. desember 1981 nr. 90 om merking av forbruksvarer mv. (forbrukermerkeloven). Etter forbrukermerkeloven § 3a annet ledd, kan departementet gi forskrift om gjennomføring av forordninger gitt i medhold av energimerkeforordningen. Myndigheten er delegert til NVE. Dersom den endelig reviderte energimerkeforordningen for tørketromler blir endelig vedtatt i EU og innlemmet i EØS-avtalen, vil den bli gjennomført ved endring av energimerkeforskriften for produkter.
Økonomiske og administrative konsekvenser
NVE antar at reglene ikke vil få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/forbrukere. For myndigheter, er antatagelsen basert på at tilsynet med den nye rettsakten kan gjøres innenfor eksisterende budsjetter. For foretak, er antagelsen basert på at det ikke kom inn noen høringsinnspill i forbindelse med NVEs høring av arbeidsdokumentet. For forbrukere, er antagelsen basert på at reglene har samme konsekvens for norske forbrukere som for andre forbrukere i EU.
Sakkyndige instansers merknader
For å gjøre norske interessenter oppmerksom på prosessen i EU, publiserte NVE en nyhet om oppstart av revisjonsstudien den 25. august 2017. Den 21. august 2019 publiserte NVE også en høring av arbeidsdokumentene utsendt til møtet i samrådsforum som fant sted 18. september 2019. NVE mottok ingen høringsinnspill. Den 21. juni 2022 publiserte NVE en ny høring av revidert arbeidsdokument som var sendt på skriftlig høring fra Kommisjonen. NVE mottok ingen høringsinnspill.
Vurdering
Tørketromler er ikke et prioritert produkt for NVE.
Andre opplysninger
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Status
Rettsakten er ikke vedtatt i EU.
Det forventes at forslag til revidert energimerkeforordning vil behandles i forskriftskomiteen våren 2023.