Luftdyktighet og miljøsertifisering av luftfartøyer: endringer og rettelser for tilpasning til satellittnavigasjonsprogrammene Galileo og Egnos
Norsk forskrift kunngjort 20.9.2024
Tidligere
- EØS-komitebeslutning 28.4.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
- EØS-komitebeslutningen trer i kraft 16.7.2024 som følge av oppfyllelse av forfatningsrettslige krav av EØS-komitebeslutning om tilknyttet rettsakt
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 7.7.2020)
Sammendrag av innhold
Rettsakten kommer som følge av endringer til forordning (EU) nr. 1321/2014. Endringene påvirker blant annet henvisninger i forordning (EU) 748/2012 til forordning (EU) 1321/2014. Disse henvisningene rettes opp gjennom forordning (EU) 2020/570. Disse rettelsene kommer som følge av tre regelverksprosjekt, opinion 05/2016, 06/2016 og 07/2016, som alle gjør endringer i 1321/2014. I tillegg til henvisningene gjøres det tre endringer:
- Presisering av tilfeller der Subpart D til 748/2012 skal anvendes.
- Endringer Subpart G og F for å få samsvar i krav for CO2 utslipp regulert av 748/2012.
- Språklig presisering i 21.A.93 bokstav c.
Det har ikke vært gitt en NPA eller Opinion for denne rettsakten.
Innholdet er redaksjonelle endringer uten praktisk betydning.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten er gitt med hjemmel i forordning (EU) nr. 2018/1139 som igjen har hjemmel i TFEU art. 100.
I Norge er forordning (EU) nr. 748/2012 gjennomført i forskrift 4. mars 2013 nr. 252 om luftdyktighets- og miljøsertifisering for luftfartøyer mv. og sertifisering av design- og produksjonsorganisasjoner (sertifiseringsforskriften). Den nye rettsakten vil bli tatt inn gjennom endring av denne forskriften. Den aktuelle rettsakten tilhører gruppe 2, rettsakter som krever forskriftsendring som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet.
Sikkerhetsmessige konsekvenser
Ingen.
Økonmiske og administrative konsekvenser
Ingen.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner forslag til rettsakt EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasningstekst.
Vurdering
Luftfartstilsynet finner at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasningstekst.