Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2020/484 av 2. april 2020 om tillatelse til å bringe lakto-N-tetraose i omsetning som et nytt næringsmiddel i henhold til europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2015/2283, og om endring av Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2017/2470
Tillatelse til omsetning av lakto-N-tetraose som ny mat
Commission Implementing Regulation (EU) 2020/484 of 2 April 2020 authorising the placing on the market of lacto-N-tetraose as a novel food under Regulation (EU) 2015/2283 of the European Parliament and of the Council and amending Commission Implementing Regulation (EU) 2017/2470
Norsk forskrift kunngjort 21.12.2020
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 9.6.2020)
Sammendrag av innhold
Forordningen godkjenner av lakto-N-tetraose produsert ved mikrobiell fermentering ved hjelp av den genetisk modifiserte stammen Escherichia coli K12 DH1 (LNT), som ny mat-ingrediens i en rekke matvarekategorier, inkludert ulike melkebaserte produkter, morsmelkerstatninger, tilskuddsblandinger og kosttilskudd.
EFSA konkluderte i risikovurderingen publisert 30. oktober 2019 at LNT er trygt ved de bruksbetingelsene som søkeren har foreslått.
Ny mat-ingrediensen føres ved rettsakten opp i unionslisten over ny mat (forordning (EU) nr. 2017/2470), med gitte vilkår for bruk: tillatte matvarekategorier med maksimumsgrenser, spesifikk lovbestemt betegnelse («lakto-N-tetraose»), krav om at kosttilskudd med LNT skal merkes med at de ikke bør brukes hvis morsmelk eller andre næringsmidler tilsatt LNT inntas samme dag. Spesifikasjoner er angitt i vedlegg 2 til unionslisten.
Det innvilges databeskyttelse for konkrete studier i 5 år fra rettsakten er vedtatt. Databeskyttelsen innebærer at EFSA ikke kan bruke disse studiene for å vurdere andre søkere i en periode på fem år fra endringsforordningen trer i kraft, og at produktet i de 5 årene databeskyttelsen varer bare er godkjent omsatt på markedet av den aktuelle søkeren, eller aktører som søkeren har gjort avtale med.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i forskrift 25. juli 2017 nr. 1215 om ny mat.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for Mattilsynet, næringen eller forbrukere.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er under vurdering av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget er ikke ferdig med sin vurdering.
Vurdering
Mattilsynet anser utkastet til rettsakt som EØS relevant og akseptabelt.
Status
ettsakten er vedtatt i EU. Rettsakten er under vurdering i EØS/EFTA - statene.
Sammendrag av innhold
Forordningen godkjenner av lakto-N-tetraose produsert ved mikrobiell fermentering ved hjelp av den genetisk modifiserte stammen Escherichia coli K12 DH1 (LNT), som ny mat-ingrediens i en rekke matvarekategorier, inkludert ulike melkebaserte produkter, morsmelkerstatninger, tilskuddsblandinger og kosttilskudd.
EFSA konkluderte i risikovurderingen publisert 30. oktober 2019 at LNT er trygt ved de bruksbetingelsene som søkeren har foreslått.
Ny mat-ingrediensen føres ved rettsakten opp i unionslisten over ny mat (forordning (EU) nr. 2017/2470), med gitte vilkår for bruk: tillatte matvarekategorier med maksimumsgrenser, spesifikk lovbestemt betegnelse («lakto-N-tetraose»), krav om at kosttilskudd med LNT skal merkes med at de ikke bør brukes hvis morsmelk eller andre næringsmidler tilsatt LNT inntas samme dag. Spesifikasjoner er angitt i vedlegg 2 til unionslisten.
Det innvilges databeskyttelse for konkrete studier i 5 år fra rettsakten er vedtatt. Databeskyttelsen innebærer at EFSA ikke kan bruke disse studiene for å vurdere andre søkere i en periode på fem år fra endringsforordningen trer i kraft, og at produktet i de 5 årene databeskyttelsen varer bare er godkjent omsatt på markedet av den aktuelle søkeren, eller aktører som søkeren har gjort avtale med.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i forskrift 25. juli 2017 nr. 1215 om ny mat.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for Mattilsynet, næringen eller forbrukere.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er under vurdering av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget er ikke ferdig med sin vurdering.
Vurdering
Mattilsynet anser utkastet til rettsakt som EØS relevant og akseptabelt.
Status
ettsakten er vedtatt i EU. Rettsakten er under vurdering i EØS/EFTA - statene.