Miljøledelse og miljørevisjon (EMAS): beste miljøpraksis for avfallshåndtering
Kommisjonsbeslutning (EU) 2020/519 av 3. april 2020 om det sektorvise referansedokumentet om beste miljøstyringspraksis, sektorspesifikke indikatorer for miljøprestasjon og standardverdier for referansemåling av beste kvalitet for avfallshåndteringssektoren i henhold til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1221/2009 om frivillig deltakelse for organisasjoner i en fellesskapsordning for miljøstyring og miljørevisjon (EMAS)
Commission Decision (EU) 2020/519 of 3 April 2020 on the sectoral reference document on best environmental management practices, sector environmental performance indicators and benchmarks of excellence for the waste management sector under Regulation (EC) No 1221/2009 on the voluntary participation by organisations in a Community eco-management and audit scheme (EMAS)
EØS-komitebeslutning 23.10.2020 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 26.10.2020)
Sammendrag av innhold
Referansedokument for beste miljøpraksis i detaljhandelen
Dokumentet er utarbeidet av en ekspertgruppe nedsatt av EU Kommisjonen. Bakgrunn er EMAS-forordningen (1221/2009) som fastlegger at det skal utarbeides referansedokumenter for flere sektorer hvor EMAS-registrering av virksomheter vil kunne være aktuelt. Detaljhandelen er det første dokumentet som ble ferdigstilt. Det blir utarbeidet referansedokumenter for følgende sektorer:
• Retail trade (Detaljhandelen)
• Tourism (Turistsektoren)
• Construction (Bygg & anlegg)
• Public Administration (Offentlig administrasjon)
• Agriculture — Crop production and Animal production (Landbruksproduksjon)
• Food and beverage manufacturing (Produksjon av nærringsmidler og drikkevarer)
• Car manufacturing (Produksjon av biler)
• Manufacture of electronical and electric equipment (Produksjon av elektronisk og elektriske utstyr)
• Manufacture of fabricated metal products, except machinery and equipment (Produksjon av metallprodukter untatt maskiner og utstyr)
• Waste management (Avfallshåndtering)
• Telecommunications (Telekommunikasjon)
Dokumentet angir beste praksis for miljøledelse, referanseindikatorer for minimal miljøbelastning og beste oppnåelige praksis i sektoren.
EMAS-forordningen (1221/2009) er innlemmet i EØS-avtalens vedlegg XX (miljø), kapittel I (generelt).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Dokumentet er ikke juridisk bindende for EMAS-registrerte organisasjoner, men organisasjonene og miljøkontrollørene skal ha kunnskap om innholdet i dokumentet
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten vil ikke ha økonomiske eller administrative konsekvenser for Norge.
Vurdering
Under beskrivelse av best environmental management practics (BEMP) for innsamling av municipal waste (husholdningsavfall og lignende avfall fra næringslivet) er det fokus på separat innsamling av avfallsfraksjoner der avfallet oppstår. Dette harmonerer ikke helt med vårt synspunkt (norsk posisjon).
Erfaringen viser at det er utfordrende å få innbyggerne til å sortere avfallet korrekt til tross for omfattende informasjonskampanjer. Dette gjelder spesielt i blokkbebyggelse. For å øke andelen avfall som materialgjenvinnes eller forberedes til ombruk må innsamlingen av avfall fra husholdning være en kombinasjon av separat innsamling der avfallet oppstår og avanserte sentralsorteringsanlegg for separasjon av avfall. Vi mener at avanserte sentralsorteringsanlegg, forutsatt separat sortering av matavfall (biologisk avfall), må anses som BEMP.
ROAF (Ringerike avfallsforedling IKS) er et eksempel på et slik sentralsorteringsanlegg som sorterer ut de ulike avfallsfraksjonene ved hjelp av ulike sensor teknologier, i tillegg til IVAR og det planlegges også ytterligere to anlegg i Norge.
Sammendrag av innhold
Referansedokument for beste miljøpraksis i detaljhandelen
Dokumentet er utarbeidet av en ekspertgruppe nedsatt av EU Kommisjonen. Bakgrunn er EMAS-forordningen (1221/2009) som fastlegger at det skal utarbeides referansedokumenter for flere sektorer hvor EMAS-registrering av virksomheter vil kunne være aktuelt. Detaljhandelen er det første dokumentet som ble ferdigstilt. Det blir utarbeidet referansedokumenter for følgende sektorer:
• Retail trade (Detaljhandelen)
• Tourism (Turistsektoren)
• Construction (Bygg & anlegg)
• Public Administration (Offentlig administrasjon)
• Agriculture — Crop production and Animal production (Landbruksproduksjon)
• Food and beverage manufacturing (Produksjon av nærringsmidler og drikkevarer)
• Car manufacturing (Produksjon av biler)
• Manufacture of electronical and electric equipment (Produksjon av elektronisk og elektriske utstyr)
• Manufacture of fabricated metal products, except machinery and equipment (Produksjon av metallprodukter untatt maskiner og utstyr)
• Waste management (Avfallshåndtering)
• Telecommunications (Telekommunikasjon)
Dokumentet angir beste praksis for miljøledelse, referanseindikatorer for minimal miljøbelastning og beste oppnåelige praksis i sektoren.
EMAS-forordningen (1221/2009) er innlemmet i EØS-avtalens vedlegg XX (miljø), kapittel I (generelt).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Dokumentet er ikke juridisk bindende for EMAS-registrerte organisasjoner, men organisasjonene og miljøkontrollørene skal ha kunnskap om innholdet i dokumentet
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten vil ikke ha økonomiske eller administrative konsekvenser for Norge.
Vurdering
Under beskrivelse av best environmental management practics (BEMP) for innsamling av municipal waste (husholdningsavfall og lignende avfall fra næringslivet) er det fokus på separat innsamling av avfallsfraksjoner der avfallet oppstår. Dette harmonerer ikke helt med vårt synspunkt (norsk posisjon).
Erfaringen viser at det er utfordrende å få innbyggerne til å sortere avfallet korrekt til tross for omfattende informasjonskampanjer. Dette gjelder spesielt i blokkbebyggelse. For å øke andelen avfall som materialgjenvinnes eller forberedes til ombruk må innsamlingen av avfall fra husholdning være en kombinasjon av separat innsamling der avfallet oppstår og avanserte sentralsorteringsanlegg for separasjon av avfall. Vi mener at avanserte sentralsorteringsanlegg, forutsatt separat sortering av matavfall (biologisk avfall), må anses som BEMP.
ROAF (Ringerike avfallsforedling IKS) er et eksempel på et slik sentralsorteringsanlegg som sorterer ut de ulike avfallsfraksjonene ved hjelp av ulike sensor teknologier, i tillegg til IVAR og det planlegges også ytterligere to anlegg i Norge.