Alternative drivstoff: utsettelse av frist for anvendelse av prissammenligningsmetode
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2020/858 av 18. juni 2020 om endring av gjennomføringsforordning (EU) 2018/732 med hensyn til utsettelse av dens anvendelsesdato
Commission Implementing Regulation (EU) 2020/858 of 18 June 2020 amending Implementing Regulation (EU) 2018/732 as regards postponing its date of application
Norsk forskrift kunngjort 21.3.2022
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.6.2022)
Sammendrag av innhold
Innen EU er det etablert et program for å støtte medlemslandene ved etableringen av informasjon for prissammenlikning av alternativt drivstoff. Hensikten med etableringen av programmet er å legge til rette for en mest mulig harmonisert presentasjon av prisinformasjonen på fyllestasjoner. Som følge av Covid-19 har arbeidet med felles anbefaling blitt forsinket. Dessuten vil også det fysiske arbeidet som må gjøres på stasjonene bli forsinket for å overholde smittevern kravene. Som følge av disse forhold er dato for ikrafttreden av gjennomføringsforordning (EU) 2018/732 utsatt med 6 mnd. til 7.12.2020
I tillegg til utsatt frist for iverksetting presiseres at hvert land bestemmer hvilke bilsegmenter prissammenligningen skal gjøres for og på hvilke stasjoner. Små og mellom store stasjoner bør unntas kravet om prisinformasjon. Dessuten understrekes at ulike former for online informasjon, f.eks. ulike apper, lenke til nettsted mv., ikke kan erstatte informasjon på energistasjonene. Informasjon på posters, skjermer og enkle oppslag anbefales.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjennomføringsforordningen tas inn i norsk rett samtidig med forordning 2018/732 som egen forskrift med hjemmel i markedsføringsloven § 10
Økonomiske og administrative konsekvenser
Konsekvensene for private følger av 2018/732. Med klargjøringen av hvilke energistasjoner som omfattes og forslag til ansvar for oppfølging lagt til SVV vil de økonomiske konsekvensene for private bli små.
Sakkyndige instansers merknader
Flere av merknadene til forslaget som ble sendt på høring er nyttige innspill, men pga. - kravene i EU-forordningene som implementeres ligger fast og må følges, - at det ikke foreligger tilstrekkelig nasjonal informasjon om prisen på hydrogen og månedlig oppdatering av prisen på elektrisitet, - at det ikke foreligger, og ikke vil kunne etableres på kort sikt, en gjennomsnittspris for lading på offentlige ladepunkter og - at det har liten informasjonsverdi for el-bilistene å inkludere rene ladestasjoner, opprettholdes forskriftsforslaget som ble sendt på høring uten endringer. Flere av merknadene vil imidlertid bli vurdert tatt inn i forskriften når forslag til ny rettsakt som erstatter (EU) 2014/94 – om alternative drivstoff - blir vedtatt i E
Vurdering
Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel
Status
Rettsakten ble vedtatt av Kommisjonen 18. juni 2020
Sammendrag av innhold
Innen EU er det etablert et program for å støtte medlemslandene ved etableringen av informasjon for prissammenlikning av alternativt drivstoff. Hensikten med etableringen av programmet er å legge til rette for en mest mulig harmonisert presentasjon av prisinformasjonen på fyllestasjoner. Som følge av Covid-19 har arbeidet med felles anbefaling blitt forsinket. Dessuten vil også det fysiske arbeidet som må gjøres på stasjonene bli forsinket for å overholde smittevern kravene. Som følge av disse forhold er dato for ikrafttreden av gjennomføringsforordning (EU) 2018/732 utsatt med 6 mnd. til 7.12.2020
I tillegg til utsatt frist for iverksetting presiseres at hvert land bestemmer hvilke bilsegmenter prissammenligningen skal gjøres for og på hvilke stasjoner. Små og mellom store stasjoner bør unntas kravet om prisinformasjon. Dessuten understrekes at ulike former for online informasjon, f.eks. ulike apper, lenke til nettsted mv., ikke kan erstatte informasjon på energistasjonene. Informasjon på posters, skjermer og enkle oppslag anbefales.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjennomføringsforordningen tas inn i norsk rett samtidig med forordning 2018/732 som egen forskrift med hjemmel i markedsføringsloven § 10
Økonomiske og administrative konsekvenser
Konsekvensene for private følger av 2018/732. Med klargjøringen av hvilke energistasjoner som omfattes og forslag til ansvar for oppfølging lagt til SVV vil de økonomiske konsekvensene for private bli små.
Sakkyndige instansers merknader
Flere av merknadene til forslaget som ble sendt på høring er nyttige innspill, men pga. - kravene i EU-forordningene som implementeres ligger fast og må følges, - at det ikke foreligger tilstrekkelig nasjonal informasjon om prisen på hydrogen og månedlig oppdatering av prisen på elektrisitet, - at det ikke foreligger, og ikke vil kunne etableres på kort sikt, en gjennomsnittspris for lading på offentlige ladepunkter og - at det har liten informasjonsverdi for el-bilistene å inkludere rene ladestasjoner, opprettholdes forskriftsforslaget som ble sendt på høring uten endringer. Flere av merknadene vil imidlertid bli vurdert tatt inn i forskriften når forslag til ny rettsakt som erstatter (EU) 2014/94 – om alternative drivstoff - blir vedtatt i E
Vurdering
Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel
Status
Rettsakten ble vedtatt av Kommisjonen 18. juni 2020