Felles regler for sivil luftfart: endringsbestemmelser om landing, rullebaner, sikkerhetsutstyr m.m.: utsettelse av virkningsdatoer
Norsk forskrift kunngjort 23.9.2024
Tidligere
- EØS-komitebeslutning 28.4.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
- EØS-komitebeslutningen trer i kraft 16.7.2024 som følge av oppfyllelse av forfatningsrettslige krav av EØS-komitebeslutning om tilknyttet rettsakt
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 15.12.2020)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2020/1176 endrer bestemmelsen om ikrafttredelse av forordning (EU) 2019/1387 for bestemmelser som gjelder innflygnings- og landingsforhold, og krav som gjelder for dette i henhold til CAT.OP.MPA og CAT.POL.A. Bestemmelsene som endringene nå foreslås for skulle trådt i kraft 5. november 2020. På grunn av den ekstraordinære situasjonen i luftfarten som følge av koronapandemien er det foreslått å utsette ikrafttredelsen til 12. august 2021. Hensikten med utsettelsen er å bidra til å lette arbeidsbyrden for de nasjonale luftfartsmyndighetene og aktørene i markedet i denne perioden.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen er gitt med hjemmel i forordning (EU) 2018/1139 som igjen har hjemmel i TFEU art. 100.
Forordning (EU) 2019/1387 som endres er gjennomført nasjonalt gjennom oppdatering av forskrift om luftfartsoperasjoner § 1a. Rettsakten er ikke innlemmet i EØS-avtalen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Utsettelsen av fristen som følge av forordning (EU) 2020/1176 vil få direkte konsekvenser for Luftfartstilsynet og for norske aktører. Disse vil få bedre tid til å gjennomføre tiltakene som er nødvendig for å kunne ta i bruk reglene i forordning (EU) 2019/1387. Koronapandemien har medført en krise for luftfarten som krever at ressurser og oppgaver omprioriteres. Utsettelsen vil lette arbeidsbyrden i denne perioden og gjøre en slik omprioritering lettere å gjennomføre. Utsettelsen ventes ikke å medføre økte kostnader eller andre negative konsekvenser for Luftfartstilsynet eller for aktørene.
Sakkyndige instansers merknader
Forordning (EU) 2020/1176 er ikke behandlet i Spesialutvalget for transport. Ettersom forordning (EU) 2020/1176 ikke medfører materielle endringer, antas det at behandling i Spesialutvalget ikke vil være nødvendig.
Luftfartstilsynet mener rettsakten vil være EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Luftfartstilsynet er positiv til fristutstettelsen som innføres ved forordning (EU) 2020/1176. Ved å gi luftfartsmyndighetene og aktørene bedre tid til å implementere de nye reglene forordning (EU) 2019/1387 bidrar forordning (EU) 2020/1176 til å lette Luftfartstilsynets og luftfartselskapenes arbeid i en tidsperiode hvor håndtering av konsekvensene av koronapandemien krever mye ressurser.
Luftfartstilsynet mener rettsakten er EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasningstekst.
Status
Innholdet i forordning (EU) 2020/1176 er utarbeidet av EU-kommisjonen. På grunn av viktigheten av å få reglene vedtatt raskt, er det ikke gjennomført en ordinær høring i EU. EU-Kommisjonen har imidlertid sikrkulert utkastet til de nasjonale luftfartsmyndighetene for kommentarer før behandling i komiteen.
Forordning (EU) 2020/1176 innebærer kun en utsettelse av ikraftttredelsesdato i forordning (EU) 2019/1387. De materielle reglene i forordning (EU) 2019/1387 har vært på høring i EU og Norge spilte inn viktige og omfattende kommentarer til regelverksforslaget. Norske innspill og kommentarer ble vektlagt i stor grad mht. innhold i endringsforordning (EU) 2019/1387. Luftfartstilsynet har informert om fristutsettelsen i forordningen, og spesifikt til de aktørene som berøres. Luftfartstilsynet har ikke gjennomført alminnelig høring av forordning (EU) 2020/1176 da vi anså det som åpenbart unødvendig.