Import av storfesæd fra Storbritannia: endringsbestemmelser i forbindelse med brexit
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2020/2215 av 22. desember 2020 om endring av vedlegg I til gjennomføringsbeslutning 2011/630/EU med hensyn til med hensyn til opplysningene om Det forente kongerike og noen av kronbesittelsene i listen over tredjeland eller deler derav, hvorfra det er tillatt å importere oksesæd til Unionen
Commission Implementing Decision (EU) 2020/2215 of 22 December 2020 amending Annex I to Implementing Decision 2011/630/EU as regards the entries for the United Kingdom and certain of the Crown Dependencies in the list of third countries or parts thereof authorised for imports into the Union of semen of domestic animals of the bovine species
EØS-notat offentliggjort 29.1.2021
Bakgrunn
Red. anm.: Anvendes i EØS-avtalen ved forenklet prosedyre uten vedtak i EØS-komiteen
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 28.1.2021)
Sammendrag av innhold
Rettsakten er en del av de rettsaktene som endrer EU/EØS-regelverket i forbindelse med Brexit-avtalen, der Storbritannia forlater EU og blir definert som et tredjeland. Storbritannia forlot EU den 31. januar 2020 og samtidig startet en overgangsperiode. I denne overgangsperioden har Storbritannia blitt behandlet som om landet fortsatt var en del av EU og EØS. Denne overgangsperioden tar slutt 31. desember 2020 og EU/EØS-regelverket må derfor endres fra 1. januar 2021 for å ta høyde for Storbritannias nye status som et tredjeland.
Endringen av beslutning 2011/630/EU setter Det forente kongeriket (uten Nord-Irland) og Jersey på tredjelandslisten oksesæd kan importeres ifra.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Endringen gjøres i forskrift 6. oktober 2003 nr. 1242 om dyrehelsemessige vilkår for produksjon, lagring, import og eksport av oksesæd vedlegg A. EØS-henvisningsfeltet oppdateres også.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Økonomiske og administrative konsekvenser
Når Storbritannia trer ut av det indre marked, mister vi felles spilleregler, dynamisk utvikling av felles regelverk og den forutsigbarheten og rettssikkerheten som ligger i det institusjonelle rammeverket i EØS. Norge og Storbritannia forhandler nå om en frihandelsavtale som skal ivareta vår handel med varer og tjenester også etter 1. januar 2021. I påvente av frihandelsavtalen er Island, Norge og Storbritannia enige om en midlertidig vareavtale. Den midlertidige vareavtalen trer i kraft 1. januar 2021 og vil gjelde frem til den erstattes av frihandelsavtalen mellom Island, Liechtenstein, Norge og Storbritannia. I tillegg videreføres dagens opprinnelsesregler.
Utover det forventes rettsakten ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for Mattilsynet eller de som handler med oksesæd, etter at de nye prosedyrene har satt seg.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten skal innlemmes i EØS-avtalen etter forenklet prosedyre. Den tas opp til orientering i Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsakten skal gjennomføres i EFTA-landene samtidig med at den trer i kraft i EU.
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 28.1.2021)
Sammendrag av innhold
Rettsakten er en del av de rettsaktene som endrer EU/EØS-regelverket i forbindelse med Brexit-avtalen, der Storbritannia forlater EU og blir definert som et tredjeland. Storbritannia forlot EU den 31. januar 2020 og samtidig startet en overgangsperiode. I denne overgangsperioden har Storbritannia blitt behandlet som om landet fortsatt var en del av EU og EØS. Denne overgangsperioden tar slutt 31. desember 2020 og EU/EØS-regelverket må derfor endres fra 1. januar 2021 for å ta høyde for Storbritannias nye status som et tredjeland.
Endringen av beslutning 2011/630/EU setter Det forente kongeriket (uten Nord-Irland) og Jersey på tredjelandslisten oksesæd kan importeres ifra.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Endringen gjøres i forskrift 6. oktober 2003 nr. 1242 om dyrehelsemessige vilkår for produksjon, lagring, import og eksport av oksesæd vedlegg A. EØS-henvisningsfeltet oppdateres også.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Økonomiske og administrative konsekvenser
Når Storbritannia trer ut av det indre marked, mister vi felles spilleregler, dynamisk utvikling av felles regelverk og den forutsigbarheten og rettssikkerheten som ligger i det institusjonelle rammeverket i EØS. Norge og Storbritannia forhandler nå om en frihandelsavtale som skal ivareta vår handel med varer og tjenester også etter 1. januar 2021. I påvente av frihandelsavtalen er Island, Norge og Storbritannia enige om en midlertidig vareavtale. Den midlertidige vareavtalen trer i kraft 1. januar 2021 og vil gjelde frem til den erstattes av frihandelsavtalen mellom Island, Liechtenstein, Norge og Storbritannia. I tillegg videreføres dagens opprinnelsesregler.
Utover det forventes rettsakten ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for Mattilsynet eller de som handler med oksesæd, etter at de nye prosedyrene har satt seg.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten skal innlemmes i EØS-avtalen etter forenklet prosedyre. Den tas opp til orientering i Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsakten skal gjennomføres i EFTA-landene samtidig med at den trer i kraft i EU.