Gjødselforordningen: endringsbestemmelser om betingelser for bruk av organiske gjødsel produsert av utfelte fosfatsalter og derivater
Norsk forskrift kunngjort 3.4.2024
Tidligere
- EØS-komitebeslutning 28.4.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
- EØS-komitebeslutningen trer i kraft 21.12.2023 som følge av oppfyllelse av forfatningsrettslige krav av EØS-komitebeslutning om tilknyttet rettsakt
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.2.2022)
Sammendrag av innhold
EU vedtok i 2019 en ny gjødselvareforordning (forordning (EU) 2019/1009 om EU-gjødselvarer). EU-gjødselvareforordningen gjør betydelige endringer i hvordan mineralgjødsel og kalk kan omsettes på det harmoniserte indre markedet, og innfører også muligheten til å omsette gjødselvarer av organisk opphav på det harmoniserte markedet. Det vil først være mulig å omsette produkter etter den nye forordningen i juli 2022. Forordningen er nå til vurdering i EØS-landene. Det vil være valgfritt for virksomhetene om de vil omsette etter nasjonalt gjødselvareregelverk eller EUs gjødselvareforordning ved en eventuell implementering.
Denne forordningen legger til en ny tillatt komponentmaterial-kategori (CMC 12) i EU-gjødselvareforordningen. Utfelte fosfatsalter og derivater blir nå tillatt som råvare.
Disse materialene kan være avfall og kan i samsvar med artikkel 19 i forordning (EU) 2019/1009 slutte å være avfall hvis de oppfyller kravene i EU-gjødselvareforordningen.
Kommisjonens felles forskningssenter (JRC) har utarbeidet en vitenskapelig rapport som dette endringsforslaget bygger på.
Forordningen inneholder blant annet en positivliste for råvarer, krav til tilsetningsstoffer, krav til behandlingsprosessen, grenseverdier og merkeregler. Positivisten er begrenset, men videre enn den som er for biokull. Avløpsslam er for eksempel tillatt. Animalske biprodukter som har nådd et sluttpunkt etter den forordningen, kan også brukes som råvare.
Utfellingsprosessen må foregå under kontrollerte forhold i en reaktor. Materialet må REACH-registreres og vurderes spesielt for bruk som gjødselvare.
De utfelte fosfatsaltene må inneholde:
a) et minimumsinnhold av fosforpentoksid (P2O5) på 16 % av tørrstoffinnholdet
(b) et maksimalt innhold av organisk karbon (Corg) på 3 % av tørrstoffinnholdet
c) ikke mer enn 3 g/kg tørrstoff med synlige urenheter som overstiger 2 mm i en av følgende former: organisk materiale, glass, stein, metall og plast
d) ikke mer enn 5 g/kg tørrstoff av summen av synlige urenheter nevnt i bokstav c).
Summen av aluminium (Al) og jern (Fe) i utfelte fosfatsalter eller derivater må ikke overstige 10 % av tørrstoffinnholdet i utfelte fosfatsalter eller derivater. Grenseverdi på 6 mg PAH16 pr. kg tørrstoff. Tungmetallgrenseverdier følger av hovedforordningen.
Det er i tillegg hygienekrav som går på fravær av indikatorbakterier eller alternativt bestemte behandlingsmetoder.
Samsvarsvurderingen må gjøres etter modul D, som innebærer bruk av et notifisert organ i vurderingen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forutsatt at den nye EU-gjødselvareforordningen blir implementert, vil denne forordningen føre til en endring i forskrift om EU-gjødselvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten forventes ikke å få vesentlige negative økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter, næringen og forbrukere utover det som er beskrevet for forordning (EU) 2019/1009.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet vurderer forordningen som EØS-relevant og akseptabel forutsatt at den nye EU-gjødselvareforordningen implementeres.
Avløpsslam er inkludert på positivlisten for råvarer. En tolkning av dette er at utfelte fosfatsalter av avløpsslam slutter å ha status som avløpsslam, og derfor ikke er dekket av restriksjonene i avløpslamdirektivet ved bruk.
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsakten er under vurdering i EØS/EFTA-statene.