EMIR I-forordningen om OTC-derivater, sentrale motparter og transaksjonsregistre: utfyllende bestemmelser om forretningsvilkår for clearingtjenester
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2021/1456 av 2. juni 2021 om utfylling av forordning (EU) nr. 648/2012 ved å spesifisere på hvilke betingelser de forretningsmessige vilkårene for clearingtjenester for OTC-derivater skal anses som rettferdige, rimelige, ikke-diskriminerende og gjennomsiktige
Commission Delegated Regulation (EU) 2021/1456 of 2 June 2021 supplementing Regulation (EU) No 648/2012 by specifying the conditions under which the commercial terms for clearing services for OTC derivatives are to be considered to be fair, reasonable, non-discriminatory and transparent
EØS-komitebeslutning 9.12.2022 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 11.11.2021)
Sammendrag av innhold
Forordningen er utfyllende regelverk til EMIR (Europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 648/2012 av 4. juli 2012 om OTC-derivater, sentrale motparter og transaksjonsregistre) slik denne lyder etter endring ved EMIR Refit (Europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 2019/834). Det fastsettes detaljerte krav til forretningsvilkårene for clearingmedlemmer og klienter som tilbyr direkte eller indirekte kundeclearingtjenester etter EMIR. Foretningsvilkårene skal være rettferdige, rimelige, ikke-diskriminerende, og gjennomsiktige ("FRANDT" – fair, reasonable, non-discriminatory and transparent"), jf. EMIR artikkel 4 nr. 3 bokstav a.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten tas inn i norsk rett ved inkorporasjon av verdipapirforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten er teknisk utfyllende bestemmelser til plikter som følger av hovedrettsakten. Denne rettsakten medfører ikke økonomiske eller administrative konsekvenser utover det som følger av hovedrettsakten. .
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet finner rettsakten relevant og akseptabel.
Vurdering
Det vil være behov for å tilpasse ikrafttredelsesdato, slik at denne rettsakten trer i kraft tidligst samtidig som EMIR Refit (2019/834). Det må også vurderes om det er behov for å tilpasse art. 3 om overgangsordninger, slik at EØS/EFTA-aktører får tilsvarende overgangsperiode fra det tidspunkt rettsakten er i kraft i EØS/EFTA, som EU-aktører har fått fra det tidspunkt rettsakten trådte i kraft i EU.
Status
Kommisjonsforordningen ble vedtatt i EU 2. juni 2021, publisert i Official Journal 8. september 2021 og trådte i kraft den påfølgende dag. Den skal gjelde fra 9. mars 2022. Kommisjonsforordningen er foreløpig ikke tatt inn i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Forordningen er utfyllende regelverk til EMIR (Europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 648/2012 av 4. juli 2012 om OTC-derivater, sentrale motparter og transaksjonsregistre) slik denne lyder etter endring ved EMIR Refit (Europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 2019/834). Det fastsettes detaljerte krav til forretningsvilkårene for clearingmedlemmer og klienter som tilbyr direkte eller indirekte kundeclearingtjenester etter EMIR. Foretningsvilkårene skal være rettferdige, rimelige, ikke-diskriminerende, og gjennomsiktige ("FRANDT" – fair, reasonable, non-discriminatory and transparent"), jf. EMIR artikkel 4 nr. 3 bokstav a.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten tas inn i norsk rett ved inkorporasjon av verdipapirforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten er teknisk utfyllende bestemmelser til plikter som følger av hovedrettsakten. Denne rettsakten medfører ikke økonomiske eller administrative konsekvenser utover det som følger av hovedrettsakten. .
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet finner rettsakten relevant og akseptabel.
Vurdering
Det vil være behov for å tilpasse ikrafttredelsesdato, slik at denne rettsakten trer i kraft tidligst samtidig som EMIR Refit (2019/834). Det må også vurderes om det er behov for å tilpasse art. 3 om overgangsordninger, slik at EØS/EFTA-aktører får tilsvarende overgangsperiode fra det tidspunkt rettsakten er i kraft i EØS/EFTA, som EU-aktører har fått fra det tidspunkt rettsakten trådte i kraft i EU.
Status
Kommisjonsforordningen ble vedtatt i EU 2. juni 2021, publisert i Official Journal 8. september 2021 og trådte i kraft den påfølgende dag. Den skal gjelde fra 9. mars 2022. Kommisjonsforordningen er foreløpig ikke tatt inn i EØS-avtalen.