Standardisert regelverk for europeisk lufttrafikk: retting av italiensk versjon av endringsbestemmelser
EØS-komitebeslutning 23.4.2021 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere:
- Utkast til kommisjonsforordning godkjent av komite (representanter for medlemslandene) og publisert i EUs komitologiregister 19.3.2020
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 29.6.2020
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 9.2.2022)
Sammendrag av innhold
Det eneste formålet med Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2020/886 er å gjøre korrigeringer i den italienske språklige oversettelsen av gjennomføringsforordning (EU) 923/2012. Den italienske oversettelsen inneholder språklige inkonsistenser i terminologien i annexet, Section 5, SERA.5025 og i Annex 4, og gjennomføringsforordning (EU) 2020/886 korrigerer dette.
Gjennomføringsforordning (EU) 923/2012 fastsetter felles lufttrafikkregler og driftsmessige bestemmelser knyttet til tjenester og framgangsmåter for flysikring (Standarised European Rules of the Air, SERA), samt foretar endringer i flere forordninger. Forordning 923/2012 er gjennomført i norsk rett i § 2 nr. 2 i forskrift 14. mai 2007 nr. 513 om samvirkningsevnen i Det europeiske nett for lufttrafikkstyring. EØS-notat til forordning 923/2012 er tidligere skrevet og kan leses her: http://www.regjeringen.no/nb/sub/europaportalen/eos/eos-notatbasen/notatene/2011/mars/sera---part-b.html?id=671383
Merknader
Rettslige konsekvenser
EFTA-Sekretariatet har vurdert at gjennomføringsforordning (EU) 2020/886 er EØS-relevant og således skal inkorporeres i EØS-avtalen. EFTAs Overvåkingsorgan har imidlertid informert om at de vil ikke forvente nasjonal gjennomføring av rettsakten, og det er derfor heller ikke nødvendig å sende inn Form 1. Forordningen er hjemlet i Europaparlaments- og Rådsforordning 551/2004 og (EU) 2018/1139 som igjen har hjemmel i TFEU art. 100.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføringsforordning (EU) 2020/886 innfører ingen nye materielle krav og får således ingen økonomiske og administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Luftfartstilsynet vurderer rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Gjennomføringsforordning (EU) 2020/886 ble vedtatt 26. juni 2020.