Økologiforordningen 2018: utfyllende bestemmelser om krav til informasjon fra ekvivalente tredjeland og kontrollorgan
Norsk forskrift kunngjort 27.6.2022
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 15.9.2021)
Sammendrag av innhold
Den delegerte forordningen gir utfyllende regler til det nye økologiregelverket, og både hovedrettsakten (forordning (EU) 2018/848) og det utfyllende regelverket skal tre i kraft i EU den 1.1.2022. Rettsakten gir nye regler for området import fra tredjeland, og omhandler krav til informasjon som ekvivalente kontrollorgan og tredjeland skal oversende til Europakommisjonen. Europakommisjonen benytter informasjonen som grunnlag når de overvåker kontrollsystemet for økologisk produksjon i tredjeland. Rettsakten viderefører tilsvarende regler som gjeldende regelverk, og skal gjelde i overgangsperioden frem til det skal være handelsavtaler med tredjeland (etter 31.12.2026) og kontrollorgan skal før kontroll med tredjeland etter samsvarende regler som i EU (etter 31.12.2024).
Hovedinnholdet i rettsakten:
- Tredjeland skal sende en årlig rapport til Europakommisjonen innen 31. mars («annual report»). Artikkel 1 beskriver hvilken informasjon den årlige rapporten skal inneholde. Rapporteringen skal skje gjennom den elektroniske plattformen OFIS. Det er krav om at tredjeland skal notifisere endringer som påvirker kontrollsystemet. Når myndighetene i EØS-land notifiserer mistanke om overtredelsessaker i OFIS, skal Europakommisjonen notifisere myndighetene i tredjeland. Myndighetene i disse landene får 30 kalenderdager på å gi en tilbakemelding på undersøkelse om årsak til funnet og tiltak som er gjennomført. Europakommisjonen kan gjennomføre fysisk inspeksjon i tredjeland basert på risikovurderinger, og ved hjelp av utpekte nasjonale eksperter i medlemsland.
- Kontrollorgan skal sende en årlig rapport til Europakommisjonen innen 28. februar («annual report»). Artikkel 2 beskriver hvilken informasjon den årlige rapporten skal inneholde. Det skal medfølge en rapport fra akkrediteringsorgan som bekrefter at kontrollsystemet er tilfredsstillende. Rapporteringen skal skje gjennom den elektroniske plattformen OFIS. Det er beskrevet informasjon Europakommisjonen benytter ved overvåking av kontrollorgan og kontrollmyndigheter, og Europakommisjonen kan forespørre assistanse fra medlemslandene.
- I artikkel 3 og 4 er det beskrevet kriterier Europakommisjonen skal ivareta og legge til grunn for revidering av anerkjennelsen og listen over tredjeland og kontrollorgan. Det er beskrevet kriterier og grunnlag for å tilbaketrekke anerkjennelsen, og hvilke årsaker som ligger til grunn for å bli suspendert fra denne listen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten vil bli gjennomført i norsk rett gjennom at det vedtas en ny økologiforskrift som erstatter forskrift 18. mars 2017 nr. 355 om økologisk produksjon og merking av økologiske landbruksprodukter akvakulturprodukter, næringsmidler og fôr (økologiforskriften).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Nye regler som gjennomføres ved forordning (EU) 2021/XXX vurderes til ikke å medføre økonomiske eller administrative konsekvenser av vesentlig betydning for norske virksomheter eller myndigheter. Det er i hovedsak videreføring av tilsvarende regler som i gjeldende økologiregelverk.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten skal til vurdering i Spesialutvalget for matområdet, der Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Finansdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsaktene er under vurdering i EØS/EFTA-statene.