Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2024/790 av 28. februar 2024 om endring av direktiv 2014/65/EU om markeder for finansielle instrumenter
Verdipapirmarkedsdirektivet 2014 (MiFID II): endringsbestemmelser
Europaparlaments- og rådsdirektiv publisert i EU-tidende 8.3.2024
Tidligere
- Kompromiss fremforhandlet av representanter fra Europaparlamentet og Rådet 29.6.2023
- Europaparlamentets plenumsbehandling 16.1.2024
- Rådsbehandling 20.2.2024 (enighet med Europaparlamentet; endelig vedtak) med pressemelding
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 3.6.2024)
Sammendrag av innhold
EU-kommisjonen foreslo i 2021 endringer i verdipapirmarkedsdirektivet (MiFID II) og verdipapirmarkedsforordningen (MiFIR). Målet med endringene er blant annet å styrke investorers informasjonstilgang ved å lette tilgangen til markedsdata, samtidig som markedsinfrastrukturen skal bli sterkere. Lovgivningsprosedyren i EU ble sluttført ved Rådets vedtak 20. februar 2024. De fleste endringene er gjort i MiFIR ved forordning (EU) 2024/791. Dette notatet beskriver endringene som direktiv (EU) 2024/790 har gjort i MiFID II.
Følgende endringer er gjort i MiFID II:
- Endringene fjerner kravet om konsesjon som verdipapirforetak eller kredittinstitusjon for egenhandel ved bruk av direkte elektronisk tilgang ("direct electronic access"), så lenge det dreier seg om egenhandel knyttet til likviditetshåndtering, "treasury" eller risikoreduserende posisjoner for egen kommersiell virksomhet.
- Det er allerede et krav at MHF-er og OHF-er skal ha minimum tre aktive medlemmer. For å sikre at samme regler gjelder for alle multilaterale systemer, utvides dette i MIFID II til også å omfatte regulerte markeder.
- Før endringene ble verdipapirforetak definert som SI dersom de oppfylte særskilte kvantitative krav. Endringene erstatter de kvantitative kravene med kvalitative krav. Muligheten til å velge å opptre som SI videreføres.
- Regulerte markeder, verdipapirforetak eller markedsoperatører som opererer en MTF eller OTF er etter endringene forpliktet til å ha rutiner på plass som sikrer at de kan møte de datakvalitetskravene som nå følger av nye regler i MiFIR.
- ESMA får fullmakt til å utarbeide regulatoriske tekniske standarder (nivå 2-tekster) for å forbedre definisjonen og vurderingen av best execution-policy for profesjonelle kunder.
- Det er inntatt krav om at medlemsstatene skal fastsette sanksjoner for brudd på særskilte bestemmelser i MIFIR.
- Det er i tillegg en del tekniske endringer i selve direktivteksten for å sikre at denne er i samsvar med ny MIFIR tekst.
- På bakgrunn av energikrisen i 2022, får Kommisjonen i oppdrag å gjennomføre en større og detaljert gjennomgang av det overordnede regelverket for varederivatmarkedet.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Direktivet skal tas inn i EØS-avtalen og krever endringer i verdipapirhandelloven.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/forbrukere.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Det må vurderes om tilpasninger må gjøres ettersom direktivet viser til regelverk som ikke er gjennomført i EØS-avtalen.
Direktivet er EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU, men ennå ikke tatt inn i EØS-avtalen.