Kontroll med animalske produkter: endring av vedlegg til gjennomføringsbestemmelser
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 31.1.2022)
Sammendrag av innhold
Den foreslåtte forordningen gjør endringer i forordning (EU) 2021/405 om lister over tredjestater eller regioner i disse som er godkjent for innførsel av animalske varer fra. Det gjøres endringer i forordning (EU) 2021/405 vedleggene III, VIII, IX og XI angående hvilke tredjestater eller regioner i disse det kan innføres fuglevilt fra, muslinger, pigghuder, kappedyr og sjøsnegler, visse fiskeriprodukter, froskelår og snegler samt at beslutning 2007/82/EF oppheves.
Ifølge kontrollforordningen (EU) 2017/625 art. 126 nummer (2) bokstav (a) skal tredjestater bare kunne inkluderes i listene over tredjestater det kan innførers varer fra dersom de oppfyller kravene i samme forordnings art. 127 og de som fremkommer i forordning (EU) 2019/625 art. 4
bokstavene (a) til (f). Art. 4 bokstav (f) stiller krav om at det skal forekomme et kontrollprogram for reststoffer som skal godkjennes i tråd med kommisjonsbeslutning 2011/163/EU, fortalen punktene (1) til (4).
I forordning (EU) 2021/2315 fremkommer resultatene av vurderinger knyttet til kontrollprogrammer for reststoffer for en rekke animalske produkter. Noen tredjestater får godkjent sine respektive kontrollprogrammer for reststoffer, mens andre får sine godkjent:
- Forordning (EU) 2021/2315 har trukket tilbake godkjenningen av Tunisia sitt kontrollprogram for reststoffer for vilt, se forordning (EU) 2022/34 fortalepunkt (5) for nærmere informasjon. Tunisia skal dermed fjernes fra listen over tredjestater som er godkjent for innførsel av viltlevende fugler fra.
- Forordning (EU) 2021/2315 har delt kategorien "akvakultur produkter" i vedlegget til beslutning 2011/163/EU inn i fire underkategorier, fisk, produkter av fisk (eksempelvis kaviar), skalldyr og bløtdyr (mollusker). Det er vurdert som hensiktsmessig at tilsvarende oppdeling innføres i forordning (EU) 2021/405 vedlegg IX.
- Forordning (EU) 2021/2315 har godkjent kontrollprogrammene for reststoffer for akvakulturprodukter underkategorien fisk for en rekke tredjestater, se forordning (EU) 2022/34 fortalepunkt (8) for nærmere informasjon om hvilke tredjestater som er omfattet.
- Forordning (EU) 2021/2315 har godkjent kontrollprogrammene for reststoffer for akvakulturprodukter underkategoriene fisk og skalldyr for en rekke tredjestater, se forordning (EU) 2022/34 fortalepunkt (9) for nærmere informasjon om hvilke tredjestater som er omfattet.
- Forordning (EU) 2021/2315 har godkjent kontrollprogrammene for reststoffer for akvakulturprodukter underkategorien skalldyr for en rekke tredjestater, se forordning (EU) 2022/34 fortalepunkt (10) for nærmere informasjon om hvilke tredjestater som er omfattet.
- Forordning (EU) 2021/2315 har godkjent kontrollprogrammene for reststoffer for akvakulturprodukter underkategoriene produkter av fisk (eksempelvis kaviar) og skalldyr for Iran, se forordning (EU) 2022/34 fortalepunkt (11).
- Forordning (EU) 2021/2315 har trukket tilbake godkjenningen av Oman sitt kontrollprogram for reststoffer for fisk, se forordning (EU) 2022/34 fortalepunkt (12) for nærmere informasjon. Oman skal dermed fjernes fra listen i vedlegg IX over tredjestater det kan innføres fisk fra.
- I fortalepunkt (13) fremkommer at Georgia og Russland skal føres opp på listen i vedlegg XI over tredjestater som det kan innføres froslelår og snegler fra.
- I fortalepunkt (14) fremkommer at kommisjonsbeslutning 2007/82/EF skal oppheves slik at det ikke lenger foreligger forbud mot import fra Guinea av fiskeriprodukter. Guinea skal dermed føres opp på listen i vedlegg IX over tredjestater det kan innføres villfanget fisk fra.
Vedleggene III, VIII, IX og XI til forordning (EU) 2021/405 er dermed endret i tråd med overstående.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten gjør mindre endringer i forordning (EU) 2021/405 om fra hvilke tredjestater det til Unionen kan innføres animalske varer fra. Endringene vil innarbeides i den forskriften som gjennomfører forordning (EU) 2021/405.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten anses ikke å gi økonomiske eller administrative konsekvenser, fordi den ikke medfører store endringer knyttet til hvilke
tredjestater som Unionen kan importere aktuelle produkter fra.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten skal innlemmes i EØS-avtalen etter forenklet prosedyre. Den tas opp til orientering i Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt av EU-Kommisjonen i EU 22. desember 2021, og kunngjort i EUR-Lex 13. januar 2022. Rettsakten trådte i kraft i EU den 14. januar 2022.