Typegodkjenningsforordningen for motorvogner: endringsbestemmelser om sikkerhets- og nummereringssystemer i dokumentmalene
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 20.11.2022)
Sammendrag av innhold
Administrative krav og rutiner knyttet til typegodkjenning av kjøretøy fremgår av forordning (EU) 2020/683. Juli 2022 trådte ny sikkerhetsforordning (EU) 2019/2144 i kraft, og medfører behov for visse justeringer av 2020/683. Forordning (EU) 2022/1177 endrer/oppdaterer forordning (EU) 2020/683 når det gjelder informasjon som skal fremgå av opplysningskjemaets papirformat knyttet til typegodkjenning av kjøretøy. Det er foretatt følgende endringer:
- Modellene for opplysningsskjemaene i vedlegg I og II til forordning (EU) 2020/683 endres slik at opplysningene blir i samsvar med kravene i sikkerhetsforordning (EU) 2019/2144, som trådte i kraft i EU 7. juli 2022.
- I vedlegg IV er det foretatt endring av nummereringen i godkjenningsdokumentene til gjennomføringsforordning (EU) 2020/683 slik at opplysningene/nummereringen blir i overenstemmelse med forordning (EU) nr. 2019/ 2144
- Vedlegg V til gjennomføringsforordning (EU) 2020/683 når det gjelder EU-typegodkjenningsmerket for komponenter og separate tekniske enheter endres ved at det henvises til sikkerhetsforordning (EU) 2019/2144.
- Vedlegg VIII i forordning (EU) 2020/683 endres slik at det blir krav om at det oppgis hvilke førerstøttesystemer som er montert på kjøretøyet. Opplysningsplikten omfatter førerstøttesystemene emergency lane-keeping assistance (ELKS), intelligent speed assistance (ISA), driver drowsiness and attention warning systems (DDAW) og event data recorder (EDR).
Endringene som fremkommer i vedlegg V vil tre i ikraft 1. januar 2024.
EU-hjemmel
Forordning 2022/1177 er en gjennomføringsforordning vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV), artikkel 291.
Rettslige konsekvenser
Rettsakten vil bli implementert i forskrift 28. juni 2022 nr. 1233 om godkjenning av bil og tilhenger til bil (bilforskriften).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere beslutningen i norsk regelverk. Beslutningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen går etter EFTAs hurtigprosedyre og vil derfor ikke bli forelagt noe Spesialutvalg for vurdering.
Vurdering
Forordningen vurderes relevant og akseptabelt for Norge av Statens vegvesen.
Andre opplysninger
Nroge har vært tilstede i forbindelse med utarbeidelse av denne fororordningen.
Status
Forordningen ble vedtatt 7. juli 2022 og kom til anvendelse i EU den 28. juli 2022.
Forordningen vil bli sendt på nasjonal høring høsten 2022.
Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen den 28.10.22, beslutning nr. 277/2022. Endringsforskrift ble vedtatt 18.11.22, og Form 1 ble sendt ESA den 20.11.22