Sikkerhet og gjennomsiktighet på derivatmarkedet: bestemmelser om likeverdighet av rammeregler for sentrale motparter i Malaysia
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2022/902 av 8. juni 2022 om likeverdighet mellom rammereglene for sentrale motparter i Malaysia og kravene i europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 648/2012
Commission Implementing Regulation (EU) 2022/902 of 8 June 2022 on the equivalence of the regulatory framework for central counterparties in Malaysia to the requirements of Regulation (EU) No 648/2012 of the European Parliament and of the Council
Norsk forskrift kunngjort 4.5.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 9.6.2023)
Sammendrag av innhold
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2022/902 er en likeverdighetsvurdering av rammene for tilsyn med sentrale motparter i Malaysia etter artikkel 25 i europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 648/2012 (EMIR). Likeverdighetsvurderingen innebærer at den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten ESMA kan anerkjenne sentrale motparter etablert i Malaysia slik at de kan tilby clearingtjenester til clearingmedlemmer og handelsplasser i EØS. Slike likeverdighetsvurderinger skal sikre at de sentrale motpartene fra tredjeland som tilbyr clearingtjenester i EØS, er underlagt juridiske og tilsynsmessige rammer som ikke utsetter clearingmedlemmer og handelsplasser i EØS for en høyere risiko enn de kunne blitt utsatt for ved bruk av sentrale motparter etablert i EØS og heller ikke påfører EØS som sådan for et uakseptabelt nivå av systemrisiko.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen er tatt inn i § 1 nr. 22 i forskrift om likeverdighetsvurderinger etter EMIR med hjemmel i verdippairhandelloven og verdipapirforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Vedtaket har ingen nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser for norske forhold.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Finanstilsynet fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Kommisjonsbeslutningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Beslutningen ble truffet av EU-kommisjonen 8. juni 2022 og trådte i kraft 29. juni 2022. Den er innlemmet i EØS-avtalen ennå og inntatt i norsk rett i forskrift om likeverdighetsvurderinger etter EMIR § 1 nr. 22.
Sammendrag av innhold
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2022/902 er en likeverdighetsvurdering av rammene for tilsyn med sentrale motparter i Malaysia etter artikkel 25 i europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 648/2012 (EMIR). Likeverdighetsvurderingen innebærer at den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten ESMA kan anerkjenne sentrale motparter etablert i Malaysia slik at de kan tilby clearingtjenester til clearingmedlemmer og handelsplasser i EØS. Slike likeverdighetsvurderinger skal sikre at de sentrale motpartene fra tredjeland som tilbyr clearingtjenester i EØS, er underlagt juridiske og tilsynsmessige rammer som ikke utsetter clearingmedlemmer og handelsplasser i EØS for en høyere risiko enn de kunne blitt utsatt for ved bruk av sentrale motparter etablert i EØS og heller ikke påfører EØS som sådan for et uakseptabelt nivå av systemrisiko.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen er tatt inn i § 1 nr. 22 i forskrift om likeverdighetsvurderinger etter EMIR med hjemmel i verdippairhandelloven og verdipapirforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Vedtaket har ingen nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser for norske forhold.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Finanstilsynet fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Kommisjonsbeslutningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Beslutningen ble truffet av EU-kommisjonen 8. juni 2022 og trådte i kraft 29. juni 2022. Den er innlemmet i EØS-avtalen ennå og inntatt i norsk rett i forskrift om likeverdighetsvurderinger etter EMIR § 1 nr. 22.