Delegert kommisjonsforordning (EU) 2022/1858 av 10. juni 2022 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 648/2012 med hensyn til tekniske reguleringsstandarder som spesifiserer framgangsmåtene for avstemming av data mellom transaksjonsregistre og framgangsmåtene som skal anvendes av transaksjonsregisteret for å verifisere den rapporterende motpartens eller den oversendende enhetens overholdelse av rapporteringskravene og for å verifisere at de rapporterte dataene er fullstendige og korrekte
EMIR I-forordningen om OTC-derivater, sentrale motparter og transaksjonsregistre: utfyllende bestemmelser
Norsk forskrift kunngjort 1.8.2024
Tidligere
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 10.4.2024
- EØS-komitebeslutning 12.6.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
- EØS-komitebeslutningen trer i kraft 1.8.2024 som følge av oppfyllelse av forfatningsrettslige krav av EØS-komitebeslutning om tilknyttet rettsakt
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 25.11.2022)
Sammendrag av innhold
Hovedrettsakten EMIR (forordning (EU) No 648/2012) gir regler om clearingplikt for OTC-derivater og rapporteringsplikt for derivathandler til transaksjonsregistre. Videre gir EMIR foretaksregler om sentrale motparter og transaksjonsregistre. EMIR hovedrettsakten er gjennomført i verdipapirhandelloven § 13-1 og ble satt i kraft i juli 2017.
For å sikre høy kvalitet på de innrapporterte opplysningene om derivater til transaksjonsregistre fastsettes det krav om at transaksjonsregistrene må verifisere og avstemme visse opplysninger, herunder identiteten til rapportøren, den logiske rekkefølgen i den innsendte rapporten og om innrapporterte opplysninger om derivatet er fullstendige og riktige. Det innføres krav om fremgangsmåte for slik verifisering og avstemming mellom transaksjonsregistre. Det innføres videre krav om en framgangsmåte for å sikre at transaksjonsregistre sentralt kan ajourføre enhetenes "legal entity identifier" (LEI) i forbindelse med restruktrurering av selskaper.
Det spesifiseres videre hvilke data rapporteringspliktige og innrapporterende virksomheter gis tilgang til på daglig basis for at disse skal kunne overvåke egen etterlevelse av rapporteringsplikten samt hvorvidt innsendte rapporter er verifisert og avstemt.
For at rapporterende virksomheter og transaksjonsregistrene skal ha tilstrekkelig tid til å tilpasse seg til nye rapporteringskrav gjelder kommisjonsforordningen først fra 29. april 2024.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Kommisjonsforordningen vil bli gjennomført i verdipapirforskriften ved inkorporasjon.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Kommisjonsforordningen vil ikke ha nevneverdige økonomiske konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Kommisjonsforordningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Kommisjonsforordningen er vedtatt 10. juni 2022, publisert i official journal 7. oktober 2022 og trådte i kraft i EU 27. oktober 2022. Den skal først gjelde fra 29. april 2024. Komisjonsforordningen er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen.