Delegert kommisjonsforordning (EU) 2023/205 av 7. november 2022 om utfylling av forordning (EU) 2019/1239 med hensyn til opprettelsen av datasettet for det europeiske miljøet for rapportering fra skip og om endring av vedlegget til forordningen
Single Window-forordningen om rapporteringsrutiner for fartøy som ankommer til eller avgår fra europeiske havner: utfyllende bestemmelser om datasettet
EØS-komitebeslutning 12.6.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 27.3.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 9.6.2024)
Sammendrag av innhold
Delegert kommisjonsforordning 2023/205 ble vedtatt av kommisjonen 7. november 2022. Hensikten med forordningen er å fastsette et felles datasett, dvs. en oversikt over hvilke meldeplikter som skal omfattes av forordning 2019/1239.
Forordning 2019/1239 om opprettelse av et europeisk miljø for rapportering for sjøfart ble vedtatt 20. juni 2019. I forordningen er kommisjonen delegert myndighet til å endre vedleggene til forordningen for å innføre, slette eller tilpasse henvisninger til nasjonal lovgivning eller nasjonale krav, EU rettsakter eller internasjonale rettsakter, og med sikte på å opprette og oppdatere et felles datasett, jf. artikkel 3 (3).
Delegert kommisjonsforordning 2023/205 endrer vedlegg 1 i forordning 2019/1239.
I vedlegget fremkommer de meldepliktene som skal avgis iht. forordningen, og som dermed vil inngå i et felles datasett. Datasettet spesifiserer meldepliktene som er nevnt i vedlegg 1 i detaljer. Datasettet er en beskrivelse av alle dataelementer som inngår i vedlegg 1, slik at hvert enkelt meldingselement beskrives med en egen ID som er en unik identifikator. Datasettet inkluderer dermed alle EU-meldeplikter, alle meldeplikter fra FAL-forms, samt nasjonale meldeplikter som er meldt inn fra medlemsstatene.
Av nasjonale meldeplikter som er spesifikke for Norge inkluderer datasettet innholdet i:
• Melding om anløp av utenlandske fartøy, jf. forskrift om utenlandske fartøyers anløp til og ferdsel i norsk territorialfarvann
• Krav om losbestilling og rapportering av farledsbevisseilas, jf. lospliktforskriften
• Utvidet grensekontroll av personer, inkludert av- og påmønstring, jf. grenseforskriften
• Rapportering av NOX utslipp, jf. særavgiftsforskriften
Merknader
Rettslige konsekvenser
Denne supplerende kommisjonsforordning innebærer ingen ytterligere konsekvenser utover det som allerede følger av forordning 2019/1239 om opprettelse av et europeisk miljø for rapportering for sjøfart.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Denne supplerende kommisjonsforordning innebærer ingen ytterligere økonomiske konsekvenser utover som allerede følger av forordning 2019/1239 om opprettelse av et europeisk miljø for rapportering for sjøfart.
Som en del av autentiseringsmekanismene ved rapportering i meldingssystemet SafeSeaNet må alle brukere tildeles et såkalt EORI-nummer (Economic Operators Registration and Identification number). EORI-nummer er en identifikator som utstedes av tollmyndighetene, og brukes av selskaper i EU for tollformål. «EORI-nummer er nå en del av datasettet som fastsettes i kommisjonsforordning 2023/205. I selskapene som ikke har et EORI-nummer vil disse brukerne kunne være forhindret fra å rapportere i SafeSeaNet. I Norge brukes ikke EORI-nummer. Norske selskap må i dag få dette tildelt av en EU- myndighet, eksempelvis svenske tollmyndigheter.
Sakkyndige instansers merknader
Kystverket har arbeidet med gjennomføringen av forordning 2019/1239 om opprettelse av et europeisk miljø for rapportering fra skip siden den ble vedtatt i 2019. En del av dette arbeidet har vært å identifisere dataelementer som skal inngå i datasettet og oversende dette til kommisjonen i tråd med forordningen innen fristen 15. februar 2020. I forkant av dette hadde Kystverket dialog med aktuelle nasjonale myndigheter som ga sine merknader til oversendelsen til kommisjonen. Etter oversendelsen har arbeidet med å sammenstille alle dataelementer som inngår i vedlegg 1 til forordning 2019/1239 foregått i ekspertgrupper i EU.
Vurdering
Forordning 2019/1239 om opprettelse av et europeisk miljø for meldepunkter for sjøfart er innlemmet i EØS-avtalen. Formålet med denne forordningen er å redusere de administrative byrdene som påhviler sjøtransporten, og dermed styrke sjøtransporten som transportform. Kommisjonsforordning 2023/205 endrer ikke på innholdet i forordning 2019/1239, men presiserer hva som skal inngå i et felles datasett. At det skal fastsettes et datasett følger av forordningen forordning 2019/1239.
Forordning 2019/1239 ble innlemmet i EØS-avtalen med følgende tilpasningstekst:
«Med hensyn til EFTA-statene får artikkel 11 nr. 2 og rapporteringspliktene angitt i nr. 7 i vedleggets del A ikke anvendelse.» Denne tilpasningen er en følge av at EØS-avtalen ikke omfatter tollområdet. Kommisjonsforordningen 2023/205 inkluderer også tollinformasjon. Denne delen av kommisjonsforordningen 2023/205 skal dermed heller ikke gjelde for Norge, og det må derfor bes om tilpasningstekst ved innlemmelse i EØS-avtale.