Markedsmisbruksforordningen om innsidehandel: utfyllende bestemmelser om kontraktsmal for likviditetskontrakter for SMB-utstedere
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2022/1959 av 13. juli 2022 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 596/2014 med hensyn til tekniske reguleringsstandarder som fastsetter en kontraktsmal for likviditetskontrakter for utstedere som har finansielle instrumenter opptatt til handel på SME-vekstmarkeder
Commission Delegated Regulation (EU) 2022/1959 of 13 July 2022 supplementing Regulation (EU) No 596/2014 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards setting out a contractual template for liquidity contracts for the shares of issuers whose financial instruments are admitted to trading on an SME growth market
EØS-notat offentliggjort 9.12.2022
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 18.11.2022)
Sammendrag av innhold
Forordningen, som gir utfyllende regler til markedsmisbruksforordningen (MAR) (EU) nr. 596/2014 artikkel 13, inneholder bestemmelser om standardiserte kontraktsmaler for likviditetskontrakter for utstedere som har finansielle instrumenter opptatt til handel på et vekstmarked for små og mellomstore bedrifter ("SMB-vekstmarked").
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten må gjennomføres i norsk rett ved inkorporering, det vil si at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som henholdsvis lov eller forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
MAR artikkel 13(12), som endret ved Forordning (EU) 2019/2115, gjør det enklere for SMB-utstedere å benytte likviditetskontrakter i relasjon til egne aksjer i tilfeller der tilsynsmyndigheten ikke har fastsatt akseptert markedspraksis for slike likviditetskontrakter. Slike kontrakter kan etter MAR artikkel 13(12) benyttes på visse vilkår, blant annet at kontraktene inngås på en standardmal som fastatt i forordning 2022/1959. Per i dag er det ingen handelsplasser i Norge som er registrert som SMB-vekstmarkeder. Gjennomføring av forordningen vil ikke få administrative og økonomiske konsekvenser for Finanstilsynet eller andre offentlige myndigheter.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Status
Reglene er vedtatt og trådte i kraft i EU 7. november 2022. Reglene er til vurdering av EØS/EFTA-statene for innlemmelse i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Forordningen, som gir utfyllende regler til markedsmisbruksforordningen (MAR) (EU) nr. 596/2014 artikkel 13, inneholder bestemmelser om standardiserte kontraktsmaler for likviditetskontrakter for utstedere som har finansielle instrumenter opptatt til handel på et vekstmarked for små og mellomstore bedrifter ("SMB-vekstmarked").
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten må gjennomføres i norsk rett ved inkorporering, det vil si at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som henholdsvis lov eller forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
MAR artikkel 13(12), som endret ved Forordning (EU) 2019/2115, gjør det enklere for SMB-utstedere å benytte likviditetskontrakter i relasjon til egne aksjer i tilfeller der tilsynsmyndigheten ikke har fastsatt akseptert markedspraksis for slike likviditetskontrakter. Slike kontrakter kan etter MAR artikkel 13(12) benyttes på visse vilkår, blant annet at kontraktene inngås på en standardmal som fastatt i forordning 2022/1959. Per i dag er det ingen handelsplasser i Norge som er registrert som SMB-vekstmarkeder. Gjennomføring av forordningen vil ikke få administrative og økonomiske konsekvenser for Finanstilsynet eller andre offentlige myndigheter.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Status
Reglene er vedtatt og trådte i kraft i EU 7. november 2022. Reglene er til vurdering av EØS/EFTA-statene for innlemmelse i EØS-avtalen.