Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2022/2312 av 25. november 2022 om åtteårlige variabler på området arbeidskraft om «Ungdom og arbeidsmarkedet», «Nærmere opplysninger om utdanningsnivå, herunder utsatt eller avbrutt utdanning» og «Forenlighet mellom yrkesaktivt liv og familieliv» i henhold til europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/1700
Europeisk sosialstatistikk: gjennomføringsbestemmelser om utvalgsundersøkelse på arbeidskraftsområdet
EØS-komitebeslutning 23.9.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 26.6.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 7.12.2022)
Sammendrag av innhold
Arbeidskraftundersøkelsen (AKU) omfatter en kjerneundersøkelse og tilleggsmoduler som kombinerer seks sett med åtteårige variabler og to ad-hoc-temaer over en åtteårsperiode.
Europarlaments- og rådsforordning (EU) 2019/1700 etablerer et felles rammeverk for europeisk statistikk basert på undersøkelser rettet mot personer og husholdninger, og delegert kommisjonsforordning (EU) 2020/256 etablerer av en flerårig plan for rullering av de åtteårige variablene og ad-hoc-temaene. Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/1700 er innlemmet i EØS-avtalen vedlegg XXI Statistikk. Delegert kommisjonsforordning (EU) 2020/256 er i prosess for innlemmelse.
Denne gjennomføringsforordningen spesifiserer det tekniske formatet på de åtteårige variablene i Arbeidskraftsundersøkelsen om "unge på arbeidsmarkedet" og "utdanningsnivå - detaljer, inkludert avbrutt eller forlatt utdanning" (som skal være med i undersøkelsen første gang i 2024) og "forholdet mellom arbeid og familieliv" (som skal være med i undersøkelsen første gang i 2025).
De tekniske beskrivelsene av variablene og kodene som skal brukes er listet opp i vedlegget til gjennomføringsforordningen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Statistiske sentralbyrå har deltatt i arbeidet med utforming av forordningen. Forordningen vil bli gjennomført i norsk rett i forskrift til statistikkloven.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen har administrative og økonomiske konsekvenser som dekkes innenfor Statistisk sentralbyrås til enhver tid gjeldende budsjett, med eventuell tilleggsfinansiering fra EU-tilskudd eller markedsoppdrag.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Statistisk sentralbyrå, som finner den relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Forordningen behandles i henhold til hurtigprosedyren.
Status
Forordningen er til vurdering i EØS/EFTA-landene.