Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2023/204 av 28. oktober 2022 om fastsettelse av tekniske spesifikasjoner, standarder og prosedyrer for det europeiske miljøet for rapportering fra skip i samsvar med europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/1239
Single Window-forordningen om rapporteringsrutiner for fartøy som ankommer til eller avgår fra europeiske havner: tekniske spesifikasjoner
EØS-komitebeslutning 5.7.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 3.2.2023
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 15.5.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 12.6.2024)
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordning 2023/204 ble vedtatt av kommisjonen 28.oktober 2022 etter å ha vært til konsultasjon hos Digital Transport and Trade Facilitation Committee (DTTF). Hensikten med forordningen er å gi utfyllende regler til forordning EU 2019/1239 om opprettelse av et europeisk miljø for rapportering fra skip og om oppheving av direktiv 2010/65/EU (EMSWeforordningen). Kommisjonsforordning EU 2023/204 trådte i kraft 4. februar 2023. Den får anvendelse fra 15. august 2025 slik som EMSWe forordningen.
EMSWe-forordningenble vedtatt 20. juni 2019. I forordningen er kommisjonen delegert myndighet til å vedta gjennomføringsakter som inneholder tekniske spesifikasjoner og detaljer for gjennomføringen av European Maritime Single Window environement. Kommisjonsforordning 2023/204inneholder funksjonelle og tekniske spesifikasjoner for følgende tema:
- en harmonisert struktur for nettstedet for brukerstøtte (annex III)
- tekniske spesifikasjoner for tilgjengeliggjøring av ankomst- og avgangstider (annex II)
- et ensartet format for internettadresser for nasjonale Maritime Single Window (MSW) (annex IV)
- felles funksjonelt innhold i de nasjonale grafiske brukergrensesnittene og malene for de harmoniserte digitale regnearkene (annex I)
- en liste over relevante opplysninger omhandlet i den summarisk innførselsdeklarasjonen (annex VIII)
- tekniske spesifikasjoner, standarder og prosedyrer for å sette opp en felles skipsdatabase (annex V)
- tekniske spesifikasjoner, standarder og prosedyrer for å sette opp en felles stedsdatabase (annex VI)
- tekniske spesifikasjoner, standarder og prosedyrer for å sette opp felles database over farlige stoffer (annex VII)
Den summariske innførselsdeklarasjonen, som inneholder tollrelatert informasjon, er ikke relevant for Norge, da tollrelaterte spørsmål er eksplisitt behandlet i tilpasningsteksten til EØS-avtalen.
Kravene om felles funksjonelt innhold i de nasjonale grafiske brukergrensesnittene og implementering av harmoniserte digitale regneark har som mål å oppnå harmonisering på tvers av EU-området. Selv om Norge i stor grad allerede oppfyller disse kravene med sin nåværende løsning, vil det likevel være nødvendig med noen tilpasninger for å sikre harmonisering. På den annen side vil de funksjonelle og tekniske spesifikasjonene ikke medføre store endringskrav for den norske MSW-løsningen. Dette betyr at implementeringen av disse spesifikasjonene ikke vil utgjøre en betydelig byrde.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Denne forordningen innebærer ingen rettslige konsekvenser utover det EMSWe forordningen innebærer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Denne forordningen innebærer ingen ytterligere økonomiske og administrative konsekvenser konsekvenser utover det EMSWe forordningen innebærer.
Med hensyn til tollrelatert informasjon som er unntatt i tilpasningsteksten til EØS-avtalen, vil kravene i forordningen kun berøre eventuelle endringsbehov knyttet til SSNN og Kystverkets
implementasjon.
Som tidligere nevnt er endringsbehovene i forbindelse med denne forordningen hovedsakelig rettet mot harmonisering av eksisterende funksjonalitet i nasjonal løsning og forventes derfor å ha begrensede økonomiske konsekvenser.
Det bør imidlertid bemerkes at kommisjonen i tiden fremover vil foreslå ytterligere gjennomføringsakter som kan ha betydelig større økonomiske konsekvenser for de nasjonale løsningene, SSNN inkludert.
Sakkyndige instansers merknader
EMSWe forordningen var på høring i 2018 og merknadene som ble mottatt kommer frem i EØS-posisjonsnotat til EMSWe-forordningen. Kystverket har arbeidet med gjennomføringen av EMSWe forordningen siden den ble vedtatt i EU i 2019. Forordning 2023/204 har vært til behandling i ekspertgrupper i EU hvor Kystverket har deltatt.
Kystverket opprettholder en løpende uformell dialog med relevante etater, herunder også tollmyndighetene, angående dette temaet. Det bør bemerkes at denne forordningen kun har
konsekvenser for Kystverket, som tidligere beskrevet, og det har derfor ikke vært nødvendig å involvere andre etater i arbeidet med denne konkrete forordningen.
Vurdering
EØS-komiteen traff 29. april 2022 beslutning om å endre EØS-avtalens vedlegg XIII ved innlemmelse av EMSWe forordningen. Denne forordningen endrer ikke på innholdet i EMSWe forordningen.
EMSWe forordningen ble imidlertid innlemmet i EØS-avtalen med følgende tilpasningstekst: «Med hensyn til EFTA-statene får artikkel 11 nr. 2 og rapporteringspliktene angitt i nr. 7 i vedleggets del A ikke anvendelse.» Denne tilpasningen er en følge av at EØS-avtalen ikke omfatter tollområdet. Denne forordningen inkluderer også en henvisning til tollinformasjon i artikkel 5 og en liste over tollinformasjon i vedlegg VIII. Det er derfor behov for en tilsavrende tilpasningstekst som innebærer at forordningen på dette punktet ikke gjelder for Norge.