Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2023/2668 av 22. november 2023 om endring av direktiv 2009/148/EF om vern av arbeidstakere mot farer ved å være eksponert for asbest i arbeidet
Asbestdirektivet: endringsbestemmelser
EØS-komitebeslutning 23.9.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere
- Kompromiss fremforhandlet av representanter fra Europaparlamentet og Rådet 27.6.2023
- Europaparlamentets plenumsbehandling 3.10.2023
- Rådsbehandling 23.10.2023 (enighet med Europaparlamentet; endelig vedtak) med pressemelding
- Europaparlaments- og rådsdirektiv publisert i EU-tidende 30.11.2023
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 31.7.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.6.2024)
Innledning
Europaparlament- og rådsdirektiv 2009/148/EF av 30. november 2009 om vern av arbeidstakere mot farer ved å være eksponert for asbest i arbeidet (asbestdirektivet) fastsetter minimumskrav for beskyttelse av arbeidstakere mot eksponering for asbest. Medlemsstatene står dermed fritt til å fastsette strengere bestemmelser i nasjonal lovgivning.
EU-kommisjonen la 28. september 2022 frem forslag til endring av asbestdirektivet.
Formålet med endringsforslaget var å styrke arbeidstakeres rett til beskyttelse mot helsefare relatert til eksponering for asbest og forhindre sykdom knyttet til arbeidsrelatert kreft.
Forslaget var et ledd i EU`s handlingsplan for den europeiske søyle for sosiale rettigheter og i arbeidet med en strategiske ramme for helse og sikkerhet på arbeidsplassen for perioden 2021-2027. Beskyttelse av arbeidstakere mot eksponering av asbest er av Europaparlamentet utpekt som en nøkkelprioritet i dette arbeidet. Kommisjonen har som følger vedtatt å jobbe mot en asbestfri framtid i Europa.
Endringsdirektiv (EU) 2023/2668 ble vedtatt 22. november 2023. Dato for ikrafttredelse i EU er 20. desember 2023.
Endringsdirektivet medfører et behov for endring av vedlegg I til forskrift om tiltaks- og grenseverdier (FOR-2011-12-06-1358) samt kapittel 3 og 4 i forskrift om utførelse av arbeid (FOR-2011-12-06-1357)
Direktivets innhold
Endringsdirektivet medfører en innskjerping av krav til en rekke bestemmelser som regulerer virksomheters håndtering av asbestholdig materiale.
Direktivets unntaksbestemmelse hva gjelder helsekontroll og registrering for arbeidstakere ved sporadisk og kortvarig eksponering i artikkel 3 jfr. artikkel 18 og 19 oppheves. Dette medfører at direktivets krav til helsekontroll og registerkrav for eksponerte arbeidstakere gjelder uavhengig av type asbestarbeid. I artikkel 4, 6,12 og 13 skjerpes innholdsmessige krav til virksomhetens melding om oppstart av arbeid av asbest og krav til arbeidsprosedyrer ved asbestarbeid. Hva gjelder målemetode for kontroll av asbestpartikler i arbeidsatmosfæren, presiseres gjeldende krav i artikkel 7 i direktivet. Det fastsettes videre at fibertelling skal utføres ved bruk av elektronmikroskop eller ved metode som gir tilsvarende eller mer nøyaktig resultater.
Direktivet fastsetter i artikkel 8 en reduksjon av grenseverdi for asbest i arbeidsatmosfæren fra 0,1 fiber/cm3 til 0,01 fiber/cm3. Denne grenseverdien blir gjeldende fram til 20. desember 2029. Fra den 21. desember 2029 fastsettes to alternative grenseverdier avhengig av valgt fibertellingsmetode.
Enten:
0,002 fibre pr. cm3 (når man teller fibre med en bredde på ned til 0,2 mikrometer)
eller
0,01 fibre pr. cm3 (også fibre med en bredde på under 0,2 mikrometer tas i betraktning)
Grenseverdien gjelder som tidligere gjennomsnittskonsentrasjon for en åttetimersperiode.
I artikkel 10 presiseres at arbeid skal innstilles dersom fastsatt grenseverdi for asbest i arbeidsatmosfæren overskrides eller det er grunn til å tro at uidentifisert asbestholdig materiale er blitt påvirket.
Gjeldende artikkel 11 fastsetter at det før rivnings- eller vedlikeholdsarbeider i bygg oppført før forbud om bruk av asbest skal innhentes nødvendig informasjon fra mulige relevante registre eller andre informasjonskilder for å identifisere materialer som kan inneholde asbest. I tillegg skal informasjon innhentes fra eier av bygget. I tilfeller slike opplysninger ikke foreligger, tilkommer et nytt krav om at arbeidsgiver skal sikre at en kvalifisert person undersøker forekomst av asbestholdig materialer for arbeidet påbegynner.
I artikkel 14 jfr. direktivets bilag Ia tilkommer nye minimumskrav til opplæring av arbeidstaker som kan forventes å bli utsatt for støv fra asbest eller asbestholdige materialer.
I artikkel 15 tilkommer et krav om tillatelse fra ansvarlig myndighet for virksomheter som utfører riving eller fjerning av asbestholdig materiale. Det tilkommer videre et nytt krav til medlemsstat til opprettelse av register virksomheter med slik tillatelse.
I artikkel 21 utvides plikt til registrering av asbestrelaterte yrkessykdommer, fra asbestose og mesotheliom, til alle kjente medisinsk diagnostiserte asbestrelaterte yrkessykdommer.
Ut over overnevnte inneholder endringsdirektivet kun mindre språklige justeringer.
Direktivet inneholder ikke nye rapporteringsforpliktelser.
Rettsakten gjelder et område som omfattes av EØS-avtalen vedlegg XVIII
Hjemmel: Traktaten om Den europeiske Unions virkemåte artikkel 153 (2)
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjennomføring av direktivet vil ikke medføre endring i arbeidsmiljøloven, men vil medføre endringer i arbeidsmiljøforskriftene.
Asbestdirektivet er gjennomført i norsk rett i kapittel 3 og 4 i forskrift om utførelse av arbeid. Grenseverdi for asbest i arbeidsatmosfæren er fastsatt i vedlegg I til forskrift om tiltaks- og grenseverdier. Gjeldende norsk grenseverdi for asbest i arbeidsatmosfæren er i dag 0,1 fiber/cm3. og må ved gjennomføring av direktiv reduseres til direktivverdi tilsvarende 0,01 fiber/cm3. Gjennomføring av grenseverdi fra 21. desember 2029 er under vurdering. Målemetode (metode for fibertelling) for asbestfibre i luften på arbeidsplassen er regulert i forskrift om utførelse av arbeid § 3-2 fjerde ledd. Bestemmelsen må endres i tråd med direktivkrav hva gjelder krav til elektronmikroskop.
Hva gjelder øvrige forslag vurderes norsk regelverk i dag å være i samsvar med eller strengere enn endringsdirektivet.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Innstramming i asbestdirektivet vil i all hovedsak berøre virksomheter innenfor bygg- og anlegg, særlig gjelder dette virksomheter som utfører asbestsanering. I nasjonal rett medfører forslaget i all hovedsak en innskjerping av grenseverdi og presisering av målemetode for fibertelling. Hva gjelder reduksjon av grenseverdi antas dette ikke å ha betydelige konsekvenser for berørte virksomheter da det allerede foreligger krav i nasjonal rett om at arbeidstakernes eksponering for støv med asbestfiber skal reduseres til et minimum. Da direktivet skjerper allerede eksisterende regler antas det at berørte virksomheter allerede har fungerende systemer og rutiner tilgjengelig. Gjennomføring av direktivet er følgelig ikke vurdert til å ha økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning.
Gjennomføring antas, ut over ordinært regelverksarbeid, ikke å ha administrative konsekvenser for offentlig myndighet
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
Arbeidstilsynet har vurdert direktivet og anser det som relevant og akseptabelt
Status
Endringsdirektiv (EU) 2023/2668 ble vedtatt 22. november 2023. Dato for ikrafttredelse i EU er 20. desember 2023.
EØS/EFTA-landene vurderer EØS-relevans og innlemmelse