Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2022/2121 av 13. juli 2022 om fastsettelse av tekniske gjennomføringsstandarder for anvendelsen av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2020/1503 med hensyn til standardskjemaer, maler og framgangsmåter for samarbeidet og informasjonsutvekslingen mellom vedkommende myndigheter og Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndighet i forbindelse med europeiske tilbydere av folkefinansieringstjenester til næringsvirksomhet
Folkefinansieringsforordningen: gjennomføringsbestemmelser om utveksling av informasjon til ESMA
EØS-komitebeslutning 15.3.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 20.12.2023
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 15.1.2023)
Sammendrag av innhold
Forordningen gir utfyllende regler til forordningen om europeiske tilbydere av folkefinansieringstjenester til næringsvirksomhet (folkefinansieringsforordningen).
Folkefinansieringsforordningen artikkel 32 fastsetter at nasjonale tilsynsmyndigheter og ESMA (Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten) skal samarbeide og utveksle informasjon ved anvendelsen av folkefinansieringsforordningen.
Den utfyllende forordningen gir nærmere regler om skjemaer og fremgangsmåter for samarbeidet og informasjonsutvekslingen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Det vil si at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk rett.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen får ingen nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser for norske myndigheter, foretak eller borgere.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen antas ikke å være i konflikt med norske interesser eller andre internasjonale forpliktelser. Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Rettsakten er utfyllende til forordning 2020/1503 (folkefinansieringsforordningen) som ikke er tatt inn i EØS-avtalen. Ikrafttredelsestidspunktet må tilpasses slik at rettsakten tidligst trer i kraft samtidig som folkefinansieringsforordningen i EØS-avtalen.
Status
Rettsakten er vedtatt og i kraft i EU, og er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen. Innlemmelse i EØS-avtalen fordrer at folkefinansieringsforordningen (2020/1503) tas inn i EØS-avtalen. NOU 2021:10 inneholder forslag til regler om gjennomføring av folkefinansieringsforordningen i norsk rett, og har vært på høring i 2022.