Sammenkopling av nasjonale elektroniske registre over veitransportforetak: endringsbestemmelser
EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 4.12.2024
Tidligere
- Utkast til gjennomføringsforordning lagt fram av Kommisjonen 9.11.2022 med tilbakemeldingsfrist 7.12.2022
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 5.10.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 29.11.2024)
Sammendrag av innhold
Bakgrunn
Ved forordning (EF) 2016/480 ble medlemsstatene pålagt å ha et nasjonalt elektronisk register som skulle sammenkoble alle de nasjonale elektroniske registre til rådighet for de kompetente nasjonale myndigheter i alle medlemsstater (European Register of Road transport Undertakings, forkortet ERRU). Forordningen (EF) 2016/480 stiller tekniske krav til hvordan man skal utlevere opplysninger på tvers av landegrenser.
Det fremkommer av fortalen punkt 4 til endringsforordningen 2023/2381, at forordning (EF) 1071/2009 skal tilføyes supplerende opplysninger om veitransportvirksomhetene. På bakgrunn av denne endringen så man at det var nødvendig å endre forordning (EF) 2016/480. De endringene som ble ansett nødvendige er nedfelt i endringsforordning 2023/2381.
Denne forordningen stiller supplerende krav til hvilke opplysninger om veitransportvirksomhetene som skal være inkludert i det nasjonale elektroniske registeret, og angir samtidig at det skal være mulig for nasjonale kontrollmyndigheter langs vei å hente ut disse opplysningene som en del av arbeidet.
Beskrivelse og vurdering
Man har sett det som viktig at det i ERRU også samles inn flere opplysninger om virksomheten til transportørene og at kontrollører langs vei skal kunne sjekke opp dette.
Kontrollørene kan ved kontroll langs vei få tilgang til å hente inn flere opplysninger om utenlandske transportforetak. Tjenesten «Check Community Licence», som i dag benyttes til å sende en forespørsel til etableringslandet for å fastslå om et transportforetak er i besittelse av gyldig fellesskapstillatelse, vil erstattes av tjenesten “Check Transport Undertaking Data”. I tillegg til å sjekke om et transportforetak er i besittelse av fellesskapstillatelse kan man også få informasjon om risikoklassifisering, antall kjøretøy som transportforetaket disponerer, registreringsnummer og registreringsland på de kjøretøyene som transportforetaket disponerer og antall ansatte.
Tjenesten “Infringement Notification” som gjør det mulig for medlemsstaten der overtredelsen har funnet sted å underrette etableringsmedlemsstaten om at transportforetaket har begått en alvorlig overtredelse som omhandlet i artikkel 6 nr. 2 bokstav b i forordning (EF) nr. 1071/2009, erstattes av tjenesten “Notification of Check Result”. Endringen gjør det mulig å også meddele etableringsmedlemstaten om kontroller uten mangler.
Det innføres også en ny tjeneste som heter “Notification of Unfitness” som gir en medlemsstat mulighet til å underrette alle andre medlemsstater om en transportleder som er erklært uegnet og ikke lenger er godkjent. Godkjenningen vil da heller ikke være gyldig i de andre medlemslandene.
Tjenestens “Check Good Repute (CGR)”, kontroll av oppfyllelse av vandelskravet videreføres.
På samme måte må Norge registrere og gjøre de omtalte opplysningene tilgjengelig for oppslag på norske transportører gjennom ERRU.
Ved endringsforordning 2023/2381 art. 1 blir det lagt inn et nytt punkt i 2016/480 art. 2 som kommer i form av en ny bokstav l, som sier at dersom det er en kontroll uten anmerkninger skal dette også registreres. Dette gjør det mulig med enda bedre oversikt over systematikken i en veitransportvirksomhet. Det påvirker også totalscoren for en virksomhet da det vil fremgå at det ikke var noen bemerkninger under kontroll. En forutsetning her må være at det er en fullstendig kontroll, slik at det er en kontroll som reelt er uten funn. Dersom dette ikke påpekes så er det usikkert hvorvidt det ikke har vært kontroll eller om det har vært kontroll uten funn på kjøretøyet og virksomheten.
De ovennevnte opplysninger er ikke mulig å innhente i dag, det blir således en utvidelse av mulighetene til å innhente opplysninger sammenliknet med det vi har i dag. Den nye endringen som nå er foreslått skal gjøre det mulig å få enda bedre oversikt over risikoprofilen til en virksomhet, som vil gjøre det enda tryggere ute på veien.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever ingen nasjonale tilpasninger.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringen i forordning (EF) 2016/480 vil kreve systemutvikling i allerede eksisterende systemer. Dette vil kunne medføre noen kostnader. Statens vegvesen er i ferd med å gjennomføre en større oppgradering av vårt system for transporttillatelser. Funksjonalitet som følger av endringen i denne forordningen, vil ikke kunne tas i bruk før oppgraderingen av systemet er på plass. Det vil tidligst være senhøsten 2024.
Det kan også føre til noen kostnader å gi opplæring i de nye delene av systemet for kontrollørene ute langs vei.
Vurdering
Gjennomføringsforordning 2023/2381 vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten, som er en gjennomføringsforordning, ble formelt vedtatt i EU 29. september 2023. Rettsakten gjelder umiddelbart på unionens område etter ikrafttredelse, som er tyvende dagen etter publisering i Den Europeiske Unions Tidende.