Øvre grenseverdier for rester av plantevernmidler i visse matvarer: endringsbestemmelser om bromopropylat, kloridazon, fenpropimorf, imazakvin og tralkoksydim
Norsk forskrift kunngjort 27.9.2023
Tidligere:
EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 14.6.2023
EØS-komitebeslutning 22.9.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 1.11.2023)
Sammendrag av innhold
Forordningen endrer grenseverdier (MRL) for de aktive stoffene bromopropylat, kloridazon (pyrazon), fenpropimorf, imazakvin og tralkoksydim som ikke er godkjent i EU/EØS. Av disse stoffene er det kun fastsatt CODEX-grenseverdier for fenpropimorf.
Med unntak av bromopropylat, gjelder endringene opphevelse av grenseverdier i forbindelse med at stoffene ikke lenger er godkjent i EU. Noen av endringene gjelder også at grenseverdier flyttes fra vedlegg II eller III til vedlegg V. På vedlegg V oppføres grenseverdier som er fastsatt ved kvantifiseringsgrensen LOQ fordi det ikke er fastsatt noen grenseverdier for stoffet over LOQ.
Bromopropylat har aldri vært godkjent som plantevernmiddel i EU og alle grenseverdiene er fastsatt ved kvantifiseringsgrensen LOQ. Alle grenseverdiene for bromopropylat er allerede fastsatt ved kvantifiseringsgrensen LOQ og disse grenseverdiene flyttes til vedlegg V.
Godkjenningene til kloridazon, imazakvin, fenpropimorph og tralkoxydim gikk ut i 2018 og 2019 og all godkjent bruk av stoffene er trukket. Grenseverdiene for disse stoffene som er satt på bakgrunn av tidligere godkjent bruk i EU oppheves derfor med hjemmel i artikkel 17 i Plantevernmiddelrestforordningen (396/2005) og fastsettes ved kvantifiseringsgrensen LOQ.
Noen grenseverdier som tidligere har blitt fastsatt på bakgrunn av importtoleransesøknader eller CODEX MRL kan beholdes, forutsatt at det vurderes at disse er trygge for europeiske forbruker og at CODEX MRL ikke fastsatt på bakgrunn tidligere bruk i EU. Det er en importtoleranse MRL for fenpropimorf i bananer som tidligere ble fastsatt på bakgrunn av godkjent bruk i Venezuela. EFSA har vurdert at denne er trygg for europeiske forbrukere og den beholdes derfor. Eksisterende grenseverdier i EU for fenpropimorf i bygg, havre, rug, hvete, sukkerbeterøtter, kjøtt fra pattedyr og melk er tidligere fastsatt på bakgrunn av CODEX MRLer og disse beholdes fordi EFSA vurderer at disse er trygge for europeiske forbrukere. Øvrige grenseverdier for fenpropimorf oppheves og fastsettes ved LOQ.
Fordi endringene innebærer at noen grenseverdier fastsettes lavere er det gitt 6 måneders utsatt ikrafttredelse før grenseverdiene endres i EU for å gi virksomheter og tredjeland mulighet til å tilpasse seg endringene. De nye grenseverdiene gjelder fra 21. oktober 2023 i EU og vil i Norge tidligst gjelde fra samme dato eller når forordningen fastsettes i norsk regelverk.
Denne forordningen gir også overgangsordninger for produkter som er produsert i EU/EØS eller importert til EU/EØS før 21. oktober 2023 hvor nåværende grenseverdier for disse stoffene fortsatt vil gjelde for disse produktpartiene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten;
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet.
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departement og Mattilsynet deltar. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRLer for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.
Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:
https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN
EFSA har vurdert at de nye grenseverdiene ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene. De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR).
Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRLene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA vurderingene støtter de nye MRLene som er fastsatt i denne forordningen.
Endringene gjelder i hovedsak opphevelse av grenseverdier i forbindelse med at stoffer har mistet godkjenning i EU og at grensevedier som er fastsatt ved kvantifiseringsgrensen LOQ flyttes til vedlegg V.
Status
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.