Delegert kommisjonsforordning (EU) 2023/2486 av 27. juni 2023 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2020/852 ved fastsettelse av de tekniske screeningkriteriene for å fastslå vilkårene for at en økonomisk aktivitet skal anses å bidra vesentlig til bærekraftig bruk og beskyttelse av vann- og havressurser, til omstilling til en sirkulær økonomi, til forebygging og begrensning av forurensning, eller til beskyttelse og restaurering av biologisk mangfold og økosystemer, og for å fastslå om det er slik at den økonomiske aktiviteten ikke er til betydelig skade for noen av de andre miljømålene, og om endring av delegert kommisjonsforordning (EU) 2021/2178 med hensyn til særskilte opplysninger som skal offentliggjøres for slike økonomiske aktiviteter
Bærekraftig finansiering: vilkår for at økonomisk aktivitet skal anses å bidra til bærekraftig bruk og beskyttelse
EØS-komitebeslutning 2.2.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen. Norsk forskrift kunngjort 5.2.2024
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 27.6.2023
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 21.11.2023
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 13.12.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.2.2024)
Sammendrag av innhold
Rettsakten er teknisk utfyllende regelverk til taksonomiforordningen (forordning (EU) 2020/852). Taksonomiforordningen er et rammeverk som inneholder kriterier for foretak og investorer for klassifisering av økonomisk aktivitet som miljømessig bærekraftig. Informasjon om taksonomiforordningens virkeområde er utdypet i eget EØS-notat. Formålet er blant annet å redusere risikoen for grønnvasking og regulatorisk fragmentering mellom ulike sektorer. Forordningen oppstiller fire vilkår en økonomisk aktivitet må oppfylle for å kvalifisere som miljømessig bærekraftig: Aktiviteten må 1) bidra vesentlig til oppnåelsen av ett av seks definerte miljømål, 2) ikke gjøre vesentlig skade på noen av de andre miljømålene, 3) ivareta minstekrav til sosiale og styringsmessige forhold, og 4) oppfylle tekniske screeningkriterer fastsatt av Kommisjonen gjennom delegerte rettsakter.
Kommisjonen har fastsatt tekniske screeningkriterier i to ulike rettsakter. I forordning (EU) 2021/2139 har Kommisjonen fastsatt tekniske screeningkriterier for de to første miljømålene: begrensning av klimaendringer og klimatilpasning. I rettsakten som nå er vedtatt, har Kommisjonen fastsatt tekniske screeningkriterier for de fire siste miljømålene: bærekraftig bruk og beskyttelse av vann- og havressurser, omstilling til en sirkulær økonomi, forebygging og begrensning av forurensning, og beskyttelse og restaurering av biologisk mangfold og økosystemer. I likhet med forordning (EU) 2021/2139 spesifiserer rettsakten også kriterier for å fastslå om det er slik at den økonomiske aktiviteten ikke er til betydelig skade for noen av de andre miljømålene. Utvidelsen av taksonomien til å omfatte flere nye økonomiske aktiviteter nødvendiggjør også visse endringer i opplysningskravene som gjelder for foretak som er omfattet av krav til rapportering etter taksonomiforordningen. Rettsakten endrer dermed forordning (EU) 2021/2178, der disse opplysningskravene fremgår.
Kommisjonen skal etter taksonomiforordningen gjennomgå de tekniske screeningkriteriene minst hvert tredje år.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen er utfyllende regelverk til taksonomiforordningen og endrer forordning (EU) 2021/2178. Taksonomiforordningen er gjennomført i lov om offentliggjøring av bærekraftsinformasjon i finanssektoren og et rammeverk for bærekraftige investeringer. Forordning (EU) 2021/2178 er gjennomført i forskrift til denne loven. Den utfyllende forordningen gjennomføres også i forskrift til loven.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen fastsetter tekniske regler til pliktene som følger av taksonomiforordningen. Det må påregnes en del administrative og økonomiske konsekvenser ved etterlevelsen av de tekniske screeningkriteriene, både for foretak som er underlagt krav om taksonomirapportering for sin egen økonomiske virksomhet, for aktører som som ønsker å tilby finansielle produkter som oppfyller taksonomien, og for Finanstilsynet som skal føre tilsyn med aktørenes etterlevelse av regelverket om bærekraftig finans.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordningen er vedtatt og har trådt i kraft i EU. Den er også innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i forskrift til lov om offentliggjøring av bærekraftsinformasjon i finanssektoren og et rammeverk for bærekraftige investeringer.