Innskuddsgarantidirektivet 2014: endringsbestemmelser (DGSD2)
Foreløpig holdning (forhandlingsmandat) vedtatt av Rådet 19.6.2024 med pressemelding
Tidligere
- Europaparlamentets plenumsbehandling 24.4.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 7.6.2023)
Sammendrag av innhold
- Videre adgang til å bruke innskuddsgarantimidler til preventive og alternative tiltak, inkludert adgang til å bruke innskuddsgarantimidler til «bail-in». Dette skal oppnås ved bl.a. å fjerne superpreferansen for garanterte innskudd/innskuddsgarantiordningene. Det foreslås at alle innskudd skal stilles likt, med preferanse foran andre usikrede kreditorer.
- Ytterligere harmonisering av nasjonale regelverk mht. hvilke innskudd som er dekket. Innskuddsgarantien foreslås utvidet til å omfatte innskudd fra skoler, sykehus, lokale myndigheter.
- Klargjøring av hvilke klientmidler som dekkes.
- Presisering av reglene om høyere garanti for midlertidige høye innskudd ifm. såkalte særskilte livshendelser (også kalt Temporary High Balances (THB)), som ekteskap, samlivsbrudd, avslutning av arbeidsforhold, pensjonering, kjøp og salg av boligeiendom, forsikringsutbetalinger osv.
- Tidsrammen for utvidet dekning for THB harmoniseres på seks måneder.
- Totalharmoniseringen av nivået på standard innskuddsgaranti og minstekravene til størrelsen på nasjonale innskuddsgarantifond foreslås ikke endret.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Finansforetaksloven kap. 19 må justeres i tråd med de nye reglene.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Fjerning av superpreferansen for garanterte innskudd, og Bankenes sikringsfonds krav ved inntreden i utbetalte innskudd, vil kunne påføre sikringsfondet høyere endelige tap enn med dagens regelverk. Forslaget forventes for øvrig å få liten betydning for myndighetene etter at regelverket er endret, men vil få betydning for de innskuddstypene som berøres. I dag er midlertidig høye innskudd beskyttet i inntil tolv måneder, som må reduseres til seks måneder.
Status
Forslag til regler er på i regi av EU-kommisjonen og skal forelegges Europaparlamentet og Rådet for behandling. Norske myndigheter har deltatt i det forberedende arbeidet i EU.