Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/230 av 25. oktober 2023 om endring av delegert forordning (EU) 2021/1342 med hensyn til informasjon som skal sendes av tredjeland og av kontrollmyndigheter og -organer for å føre tilsyn med deres anerkjennelse i henhold til artikkel 33 nr. 2 og nr. 3 i rådsforordning (EF) nr. 834/2007 og tiltakene som skal tas i utøvelsen av tilsynet
Økologiforordningen 2018: endringsbestemmelser til utfyllende bestemmelser om krav til informasjon fra ekvivalente tredjeland og kontrollorgan
EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 16.10.2024
Tidligere
- Utkast til kommisjonsforordning lagt fram av Kommisjonen 11.7.2023 med tilbakemeldingsfrist 8.8.2023
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 25.10.2023
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 9.1.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.9.2024)
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer forordning (EU) 2021/1342, som inneholder utfyllende regler til forordning (EU) 2018/848 om krav til informasjon som ekvivalente kontrollorgan og tredjeland skal oversende til EU-kommisjonen. EU-kommisjonen benytter slik informasjon som grunnlag for overvåking av kontrollsystemet for økologisk produksjon i tredjeland. Det er foreslått nye regler som klargjør krav til hvordan kontrollmyndigheter og kontrollorgan skal undersøke og følge opp overtredelsessaker, og hvilken frist som gjelder for tilbakemelding av resultater og tiltak.
Regler for ekvivalente tredjeland og kontrollorgan skal gjelde i en overgangsperiode frem til det blir en overgang til handelsavtaler mellom EU og tredjeland (etter 31.12.2026), og frem til en overgang til at kontrollorgan skal føre kontroll med tredjeland etter samsvarende regler som i EØS-området (etter 31.12.2024).
Forordning (EU) 2024/230 gjennomfører følgende hovedendringer i forordning (EU) 2021/1342:
- Tilføyer at EU-kommisjonen kan gjennomføre fysisk tilsyn når hensiktsmessig for å overvåke kvalitet og effektivet av kontrollsystemet i tredjeland (endrer artikkel 1(6)). Det spesifiseres i rettsakten hvilke elementer en slik inspeksjon vil omfatte, og hvilken dokumentasjon kontrollorgan og kontrollmyndigheter skal oversende til kommisjonen for å sikre hensiktsmessig forberedelse av inspeksjonen (endrer artikkel 2).
- Spesifiserer at kontrollorgan og myndigheter i tredjeland må informere EU-kommisjonen innen 30 dager om resultatet av undersøkelse og oppfølging av overtredelsessaker. Tilsvarende tidsfrist gjelder hvis endringer i teknisk dossier. (Tilføyes i artikkel 2).
- EU-kommisjonen kan bestemme å tilbaketrekke anerkjenningen av kontrollorgan eller kontrollmyndigheter, og kan også suspendere anerkjenningen for en periode. Det spesifiseres nytt i rettsakten at kommisjonen bestemmer lengden på denne perioden som vil vare minimum 30 dager, og avhenge av alvorligheten i saken (endrer artikkel 4)
- Nytt krav om at kontrollorgan og myndigheter ikke kan regodkjenne virksomheter som har mistet sin økologiske godkjenning før det har gått en to års periode.
- Tilføyer en ny artikkel 4a, hvor EU-kommisjonen kan forespørre to Medlemsstater om å assistere overvåkingen av tredjeland og kontrollorgan (korapportører), som blant annet å evaluere årlig rapport fra tredjeland og kontrollorgan og annen relevant informasjon.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten vil bli gjennomført som en endringsforskrift til forskrift om økologisk produksjon og merking av økologiske landbruksprodukter, akvakulturprodukter, næringsmidler og fôr (økologiforskriften).
Endringsforskriften endrer § 4 bokstav b i økologiforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Nye regler som gjennomføres ved forordning (EU) 2024/230 vurderes til ikke å medføre økonomiske eller administrative konsekvenser av vesentlig betydning for norske virksomheter eller myndigheter.
Det er EU-kommisjonen sitt hovedansvar å overvåke at ekvivalente kontrollorgan og kontrollmyndigheter i tredjeland har et effektivt kontrollsystem for økologiske virksomheter og produkter. Det er i den forbindelse viktig med regler som sikrer at EU-kommisjonen mottar tilstrekkelig dokumentasjon og informasjon for å gjennomføre denne overvåkingen. Mattilsynet har orientert næringen gjennom Regelverksutvalget for økologisk produksjon om endringen, men har ikke mottatt innspill relatert til forslag om regelverksendring.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 20
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsaktene er under vurdering i EØS/EFTA-statene.