Kommisjonsforordning (EU) 2023/1536 av 25. juli 2023 om endring av vedlegg III til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til øvre grenseverdier for rester av nikotin i eller på visse produkter
Øvre grenseverdier for rester av plantevernmidler i matvarer: nikotin
Norsk forskrift kunngjort 6.2.2024
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 26.7.2023
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 8.11.2023
- EØS-komitebeslutning 2.2.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.4.2024)
Sammendrag av innhold
For nikotin er det på bakgrunn av overvåkningsdata som viser at stoffet påvises fastsatt midlertidige grenseverdier (MRLer) for visse produkter i del A av vedlegg III til forordning 396/2005. Nikotin er ikke lenger godkjent brukt som plantevernmiddel i EU/EØS, men stoffet blir påvist i visseprodukter og det er en mistanke om at stoffet kan være naturlig forekommende i enkelte vekster og at nikotin kan dannes ved prosessering.
Nåværende midlertidig grenseverdi for nikotin i te på 0,6 mg/kg endres ved forordning 2023/377 til 0,5 mg/kg siden nyere overvåkingsresultater viser at det er oppnåelig. Grenseverdien for nikotin i te skal etter 22 februar 2026 fastsettes enda lavere ved 0,4 mg/kg hvis den ikke endres på bakgrunn av ny dokumentasjon levert innen fristen 30. juni 2025. European Food Safety Authority (EFSA) hadde i den opprinnelige risikovurderingen identifisert uakseptabel risiko for forbrukere knyttet til eksisterende MRL for te som gjorde at det da ikke var aktuelt å vurdere å gi noen overgangsordning for te som allerede var på markedet i forordning 2023/377. I etterkant mottok EFSA ny informasjon fra Irland om at de irske inntaksdataene, som gjorde at det ble vurderte å kunne være helsefare for forbruker i den tidligere risikovurderingen, ikke var riktige og gir en overestimering av inntak av te for irske barn. EFSA gjorde ny (oppdatert) risikovurdering av akutt helsefare (inntak) for nikotin der de irske inntaksdataene ikke ble tatt med. Konklusjonen ble da at den nåværende grenseverdien på 0,6 mg/kg for nikotin i te likevel er trygg for forbrukerne. Derfor er det også mulig å gi en overgangsordning for te som allerede er på markedet i forordning 2023/377, fordi nåværende grenseverdi er vurdert å ikke medføre helserisiko for forbruker.
For midlertidig MRL for nikotin i nyper, som ble fastsatt lavere (fra 0,3 mg/kg til 0,2 mg/kg) av forordning 2023/377, bekreftet EFSA at det er en uakseptabel risiko for forbrukerne ved eksisterende MRL på 0,3 mg/kg. Det kan derfor ikke gis noen overgangsordning i forbindelse med fastsettelse av lavere MRL for nyper i forordning 2023/377.
For nikotin i krydder (frø) og krydder (frukt) fastsettes midlertidige grenseverdier på 0,02 mg/kg av forordning 2023/377 som skulle gjelde til 22. februar 2030, i påvente av levering og vurdering av ny dokumentasjon og naturlig forekomst eller dannelse av nikotin i disse produktene. I etterkant har Kommisjonen mottatt ny informasjon fra EUs referanselaboratorier om at en kvantifiseringsgrense (LOQ) på 0,05 mg/kg kan være mer hensiktsmessig for krydder (frø) og krydder (frukt). På bakgrunn av dette fastsettes disse grenseverdiene ved kvantifiseringsgrensen på 0,05 mg/kg. Disse grenseverdiene vil revurderes på bakgrunn av dokumentasjon som leveres innen 22. februar 2030.
Det ble i forordning 2023/377 fastsatt en midlertidig MRL på 0,07 mg/kg for nikotin i kanel på bakgrunn av et kombinert datasett fra flere typer krydder, men nye overvåkingsresultater for kanel viser at det påvises rester som er høyere enn dette i kanel. Basert på den nye dokumentasjonen fastsettes det en midlertidig MRL for kanel på 0,2 mg/kg (95 persentilen) med frist for å levere ny dokumentasjon innen 22. februar 2030.
Av tekniske årsaker skal endringene av MRLer for krydder (frø), krydder (frukt) og kanel bli gjeldene etter endringene i forordning 2023/377, mens overgangsordningen knyttet til ny grenseverdi for te i forordning 2023/377 skal gjelde fra samme dag som endringene i forordning 2023/377.
Forordningen trer i kraft I EU 20 dager etter kunngjøringen på EUs Official Journal som var 25. juli 2023. Endringene av grenseverdiene i denne forordningen (2023/1536) skal gjelde fra 15. september 2023 i EU, med unntak av artikkel 2 som skal gjelde fra 14. september 2023.
Artikkel 2 i forordning 2023/1536 lyder at Forordning (EF) nr. 396/2005 som den stod før den ble endret av forordning (EU) 2023/377 fortsatt skal gjelde for te som er produsert i EU eller importert til EU før 14. september 2023.
I Norge vil de nye grenseverdiene tidligst gjelde fra 15. september 2023, samme dato som i EU, eller fra datoen denne forordningen fastsettes i Norge. Overgangsordningen for produkter (te) som allerede er på markedet vil gjelde fra 14. september 2023).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten;
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet.
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert etter nye rutiner av Spesialutvalget for matområdet er berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalgene rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRLer for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.
Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:
https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN
EFSA har vurdert at de nye grenseverdiene ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene. De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR).
Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRLene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA vurderingene støtter de nye MRLene som er fastsatt i denne forordningen.
Plantevernmiddelrestforordningen gir ikke mulighet for å gi overgangsordninger for produkter som allerede er på markedet i tilfeller der tidligere grenseverdier er vurdert å kunne medføre helserisiko for forbruker. En ny (oppdatert) risikovurderingen der inntaksdata som var feil ble utelukket er årsaken til at det nå ble bestemt at det likevel kunne gis overgangsordninger for te som allerede er på markedet knyttet til endringen av MRL for te i forordning 2023/377.
Status
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.