Delegert kommisjonsforordning (EU) 2019/7 av 30. oktober 2018 om endring av forordning (EU) nr. 1031/2010 med hensyn til auksjonering av 50 millioner ikke-tildelte kvoter fra markedsstabilitetsreserven for innovasjonsfondet, og for å tilføye en auksjonsplattform som skal utpekes av Tyskland
Auksjoneringsforordningen om utslippskvoter: endringsbestemmelser om ikke-auksjonerte kvoter og auksjonsplattform utpekt av Tyskland
Commission Delegated Regulation (EU) 2019/7 of 30 October 2018 amending Regulation (EU) No 1031/2010 as regards the auctioning of 50 million unallocated allowances from the market stability reserve for the innovation fund and to list an auction platform to be appointed by Germany
Norsk forskrift kunngjort 2.12.2019
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 4.12.2019)
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer kommisjonsforordning (EU) nr. 1031/2010 (auksjonsforordningen) under direktiv 2003/87/EF. Rettsakten legger til rette for at auksjonsvolumet for 2020 skal inkludere 50 millioner uallokerte kvoter fra markedsstabilitetsreserven. Inntekten fra salg av disse kvotene skal føres på en særskilt konto i hvert medlemsland, og skal gjøres tilgjengelig i 2020 for prosjekter i Innovasjonsfondet. Kvotemengden skal fordeles likt på de 25 medlemslandene som deltok på den felles auksjonsplattformen 1. januar 2018, og volumet skal spres jevnt utover alle auksjonerne i 2020.
Rettakten endrer artikkel 23 i auksjonsforordningen som omhandler oppgavene til "auctioneer" (kontaktperson). Det gis i tillegg et begrenset antall tekniske presiseringer og korreksjoner av auksjonsforordningen. Rettakten omfatter også valg av ny auksjonsplattform for Tyskland.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten er gitt med hjemmel i EUs kvotedirektiv (direktiv 2003/87/EF), jf. EF-traktaten art. 175 (nå TEFU art. 192). Rettakten forventes gjennomført i norsk rett gjennom henvisning i klimakvoteforskriften § 8-1 om auksjonering.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten medfører ingen administrative konsekvenser for Norge. Økningen i salgsvolumet vil være såpass liten at det vil ha begrenset påvirkning på kvoteprisen i markedet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært på skriftlig prosedyre (17.1 til 25.1.2019) i Spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble vedtatt 30. oktober 2018, og publisert i Official Journal 4. januar 2019.
Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen 27. september 2019 gjennom EØS-komitébeslutning nr. 245/2019.
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer kommisjonsforordning (EU) nr. 1031/2010 (auksjonsforordningen) under direktiv 2003/87/EF. Rettsakten legger til rette for at auksjonsvolumet for 2020 skal inkludere 50 millioner uallokerte kvoter fra markedsstabilitetsreserven. Inntekten fra salg av disse kvotene skal føres på en særskilt konto i hvert medlemsland, og skal gjøres tilgjengelig i 2020 for prosjekter i Innovasjonsfondet. Kvotemengden skal fordeles likt på de 25 medlemslandene som deltok på den felles auksjonsplattformen 1. januar 2018, og volumet skal spres jevnt utover alle auksjonerne i 2020.
Rettakten endrer artikkel 23 i auksjonsforordningen som omhandler oppgavene til "auctioneer" (kontaktperson). Det gis i tillegg et begrenset antall tekniske presiseringer og korreksjoner av auksjonsforordningen. Rettakten omfatter også valg av ny auksjonsplattform for Tyskland.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten er gitt med hjemmel i EUs kvotedirektiv (direktiv 2003/87/EF), jf. EF-traktaten art. 175 (nå TEFU art. 192). Rettakten forventes gjennomført i norsk rett gjennom henvisning i klimakvoteforskriften § 8-1 om auksjonering.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten medfører ingen administrative konsekvenser for Norge. Økningen i salgsvolumet vil være såpass liten at det vil ha begrenset påvirkning på kvoteprisen i markedet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært på skriftlig prosedyre (17.1 til 25.1.2019) i Spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble vedtatt 30. oktober 2018, og publisert i Official Journal 4. januar 2019.
Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen 27. september 2019 gjennom EØS-komitébeslutning nr. 245/2019.