Delegert kommisjonsforordning (EU) 2023/2485 av 27. juni 2023 om endring av delegert forordning (EU) 2021/2139 om fastsettelse av ytterligere tekniske screeningkriterier for å fastslå vilkårene for at visse økonomiske aktiviteter skal anses å bidra vesentlig til begrensning av klimaendringer eller tilpasning til klimaendringer, og for å fastslå om det er slik at disse aktivitetene ikke er til betydelig skade for noen av de andre miljømålene
Bærekraftig finansiering: ytterligere screeningkriterier for klimamål
EØS-komitebeslutning 2.2.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen. Norsk forskrift kunngjort 5.2.2024
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 27.6.2023
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 21.11.2023
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 13.12.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.2.2024)
Sammendrag av innhold
Rettsakten fastsetter endringer i det utfyllende regelverket til taksonomiforordningen (forordning (EU) 2020/852). Taksonomiforordningen er et rammeverk som inneholder kriterier for foretak og investorer for klassifisering av økonomisk aktivitet som miljømessig bærekraftig. Informasjon om taksonomiforordningens virkeområde er utdypet i eget EØS-notat. Formålet er blant annet å redusere risikoen for grønnvasking og regulatorisk fragmentering mellom ulike sektorer. Forordningen oppstiller fire vilkår en økonomisk aktivitet må oppfylle for å kvalifisere som miljømessig bærekraftig: Aktiviteten må 1) bidra vesentlig til oppnåelsen av ett av seks definerte miljømål, 2) ikke gjøre vesentlig skade på noen av de andre miljømålene, 3) ivareta minstekrav til sosiale og styringsmessige forhold, og 4) oppfylle tekniske screeningkriterer fastsatt av Kommisjonen gjennom delegerte rettsakter.
I forordning (EU) 2021/2139 har Kommisjonen fastsatt tekniske screeningkriterier for to av de seks miljømålene: begrensning av klimaendringer og tilpasning til klimaendringer. Screeningkriteriene gjelder for nærmere angitte økonomiske aktiviteter innenfor ni ulike økonomiske sektorer: 1) skogbruk, 2) miljøvern- og restaureringsaktiviteter, 3) produksjon, 4) energi, 5) vannforsyning, avløps- og renovasjonsvirksomhet, 6) transport, 7) bygge- og anleggsvirksomhet og fast eiendom, 8) informasjon og kommunikasjon, og 9) faglig, vitenskapelig og teknisk tjenesteyting.
I rettsakten som nå er vedtatt, har Kommisjonen fastsatt screeningkriterier for enkelte nye typer økonomiske aktivititeter innenfor de ni økonomiske sektorene, samt kriterier for å fastslå om det er slik at den økonomiske aktiviteten ikke er til betydelig skade for noen av de andre miljømålene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen endrer det utfyllende regelverket til taksonomiforordningen. Taksonomiforordningen er gjennomført i lov om offentliggjøring av bærekraftsinformasjon i finanssektoren og et rammeverk for bærekraftige investeringer. Det utfyllende regelverket er gjennomført i forskrift til denne loven. Endringsforordningen til det utfyllende regelverket gjennomføres også i forskrift til loven.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen fastsetter endringer i de tekniske reglene som utfyller taksonomiforordningen. Den forventes ikke å få vesentlige administrative eller økonomiske konsekvenser for myndigheter, foretak eller forbrukere.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordningen er vedtatt og har trådt i kraft i EU. Den er også innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i forskrift til lov om offentliggjøring av bærekraftsinformasjon i finanssektoren og et rammeverk for bærekraftige investeringer.