Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2024/2994 av 27. november 2024 om endring av direktiv 2009/65/EF, 2013/36/EU og (EU) 2019/2034 med hensyn til behandling av konsentrasjonsrisikoen som oppstår fra eksponeringer mot sentrale motparter og motpartrisiko i sentralt clearede derivattransaksjoner
Behandling av konsentrasjonsrisiko ved eksponering mot sentrale motparter
Europaparlaments- og rådsdirektiv publisert i EU-tidende 4.12.2024
Tidligere
- Foreløpig holdning (forhandlingsmandat) vedtatt av Rådet 6.12.2023 med pressemelding
- Kompromiss fremforhandlet av representanter fra Europaparlamentet og Rådet 7.2.2024
- Europaparlamentets plenumsbehandling 24.4.2024
- Rådsbehandling 19.11.2024 (enighet med Europaparlamentet; endelig vedtak) med pressemelding
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.3.2025)
Sammendrag av innhold
Direktivet gjelder endring av verdipapirfondsdirektivet UCITS IV (2009/65/EU), kapitalkravsdirektivet CRD IV (2013/36/EU) og verdipapirforetaksdirektivet IFD ((EU) 2019/2034.
Artikkel 52 i UCITS IV-direktivet setter grenser for hvilken motpartsrisiko et verdipapirfond kan ha i OTC-derivater. Tidligere gjaldt grensene uavhengig av om derivatet cleares eller ikke. Nå gjelder grensene bare for derivater som ikke cleares. Direktivet inneholder et nasjonalt valg som gir mulighet for å øke grensene noe innenfor et gitt tak. Taket gjelder nå ikke innskudd i eller OTC-derivater med finansinstitusjoner som er underlagt tilsyn. Det foreslås at alle typer derivatkontrakter, ikke bare de som er inngått OTC, skal være unntatt fra taket når de er inngått med finansinstitusjoner som er underlagt tilsyn.
Kapitalkravsdirektivet og verdipapirforetaksdirektivet er vedtattt endret slik at de foretakene som er omfattet av direktivene, må identifisere, håndtere, overvåke og rapportere risikoer knyttet til eksponeringer mot sentrale motparter. Foretakenes ledelse må utforme planer og mål for konsentrasjonsrisiko som følge av eksponeringer mot sentrale motparter som tilbyr systemviktige tjenester i EU eller i et eller flere medlemsland. Tilsynsmyndighetene skal følge opp dette og fremgangen på dette punktet i institusjonenes forretningsmodell. Den europeiske banktilsynsmyndigheten EBA blir pålagt å utarbeide retningslinjer for å sikre konsistente metoder for at myndighetenes stresstester omfatter konsentrasjonsrisiko mot sentrale motparter. Tilsynsmyndighetene kan kreve at en institusjon reduserer sin eksponering mot en sentral motpart i de tilfellene de finner en overdreven konsentrasjonsrisiko mot den sentrale motparten.
Merknader
Rettslige konsekvenser
UCITS IV-direktivet 2009/68/EU er gjennomført i verdipapirfondloven og verdipapirfondforskriften. Endringsbestemmelsene kan gjennomføres der. Siden dette kan kreve lovendring, er det krysset av for "artikkel 103"-forbehold under EFTA-prosessen.
Kapitalkravsdirektivet 2013/36/EU er gjennomført i norsk rett i CRR/CRD IV-forskriften. Endringsbestemmelsene kan gjennomføres der.
Verdipapirforetaksdirektivet IFD ((EU) 2019/2034) er foreløpig ikke inntatt i EØS-avtalen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringsdirektivet antas ikke å medføre store økonomiske eller administrative konsekvenser for norske aktører.
Sakkyndige instansers merknader
Endringsdirektivet vurderes som EØS-relevant og akseptabelt.
Vurdering
Direktivet antas å ikke være i konflikt med norske interesser eller andre internasjonale forpliktelser. Det må vurderes hvilken gjennomføringsfrist som skal gjelde for EØS/EFTA-landene. Det er derfor krysset av for "til vurdering" under "tekniske tilpasningstekster" under EFTA-prosessen.
Status
Direktivet trådte i kraft i EU 24. desember 2024. Gjennomføringsfristen for EU-landene er 25. juni 2026.