Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) .../... om endring av direktiv 2009/65/EF, 2013/36/EU og (EU) 2019/2034 med hensyn til behandling av konsentrasjonsrisikoen som oppstår fra eksponeringer mot sentrale motparter og motpartrisiko i sentralt clearede derivattransaksjoner
Behandling av konsentrasjonsrisiko ved eksponering mot sentrale motparter
Rådsbehandling 19.11.2024 (enighet med Europaparlamentet; endelig vedtak) med pressemelding
Tidligere
- Foreløpig holdning (forhandlingsmandat) vedtatt av Rådet 6.12.2023 med pressemelding
- Kompromiss fremforhandlet av representanter fra Europaparlamentet og Rådet 7.2.2024
- Europaparlamentets plenumsbehandling 24.4.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.6.2023)
Sammendrag av innhold
Direktivforslaget gjelder endring av verdipapirfondsdirektivet UCITS IV (2009/65/EU), kapitalkravsdirektivet CRD IV (2013/36/EU) og verdipapirforetaksdirektivet IFD ((EU) 2019/2034).
Artikkel 52 i UCITS IV-direktivet setter grenser for hvilken motpartsrisiko et verdipapirfond kan ha i OTC-derivater. Per i dag gjelder grensene uavhengig av om derivatet cleares eller ikke. Det foreslås nå at grensene bare skal gjelde for derivater som ikke cleares. Direktivet inneholder et nasjonalt valg som gir mulighet for å øke grensene noe innenfor et gitt tak. Taket gjelder nå ikke innskudd i eller OTC-derivater med finansinstitusjoner som er underlagt tilsyn. Det foreslås at alle typer derivatkontrakter, ikke bare de som er inngått OTC, skal være unntatt fra taket når de er inngått med finansinstitusjoner som er underlagt tilsyn.
I kapitalkravsdirektivet og verdipapirforetaksdirektivet foreslås det endringer slik at de foretakene som er omfattet av direktivene, må identifisere, håndtere, overvåke og rapportere risikoer knyttet til eksponeringer mot sentrale motparter. Det foreslås at foretakenes ledelse må utforme planer og mål for konsentrasjonsrisiko som følge av eksponeringer mot sentrale motparter som tilbyr systemviktige tjenester i EU eller i et eller flere medlemsland. Tilsynsmyndighetene skal følge opp dette og fremgangen på dette punktet i institusjonenes forretningsmodell. Den europeiske banktilsynsmyndigheten EBA blir etter forslaget pålagt å utarbeide retningslinjer for å sikre konsistente metoder for at myndighetenes stresstester omfatter konsentrasjonsrisiko mot sentrale motparter. Kommisjonen forslår også at tilsynsmyndighetene skal få rett til å kreve at en institusjon reduserer sin eksponering mot en sentral motpart i de tilfellene de finner en overdreven konsentrasjonsrisiko mot den sentrale motparten.
Merknader
Rettslige konsekvenser
UCITS IV-direktivet 2009/68/EU er gjennomført i verdipapirfondloven og verdipapirfondforskriften. Endringsbestemmelsene kan gjennomføres der.
Kapitalkravsdirektivet 2013/36/EU er gjennomført i norsk rett i CRR/CRD IV-forskriften. Endringsbestemmelsene kan gjennomføres der.
Verdipapirforetaksdirektivet IFD ((EU) 2019/2034) er foreløpig ikke inntatt i EØS-avtalen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringsdirektivet slik forslaget lyder, antas ikke å medføre store økonomiske eller administrative konsekvenser for norske aktører.
Sakkyndige instansers merknader
Endringsdirektivet slik forlaget lyder, vurderes som EØS-relevant og akseptabelt.
Vurdering
Direktivforslaget antas å ikke være i konflikt med norske interesser eller andre internasjonale forpliktelser.
Status
Forslaget er til behandling i Rådet og Europaparlamentet.