Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2024/1663 av 12. juni 2024 om innledende informasjonsutveksling i 'Common Project One’ som ble opprettet ved gjennomføringsforordning (EU) 2021/116
Den europeiske hovedplanen for lufttrafikkstyring: informasjonsutveksling
EØS-notat offentliggjort 18.10.2024
Tidligere
- Kommisjonsbeslutning publisert i EU-tidende 14.6.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.10.2024)
Sammendrag av innhold
KOMMISJONENS GJENNOMFØRINGSFORORDNING (EU) 2021/116 av 1. februar 2021 om opprettelse av første fellesprosjekt til støtte for gjennomføringen av den europeiske hovedplanen for lufttrafikkstyring (heretter kalt CP1), er gjennomført i norsk rett i forskrift om etablering og gjennomføring av Det felles europeiske luftrom.
CP1 stiller krav om at luftfartsaktører, særlig ytere av flysikringstjenester, skal implementere enkelte fastsatte tekniske funksjonaliteter for å støtte gjennomføringen av den europeiske «ATM Master Plan», som gjerne er omtalt som veikartet for å få utvikling og forskning på luftrafikkstyringsområdet (ATM-området) over i praktisk iverksettelse.
I CP1 fastsettes det seks slike funksjonaliteter, som skal implementeres gjennom fastsatte frister. Disse er (på engelsk):
- extended arrival management and integrated AMAN/DMAN in the high-density terminal manoeuvring areas
- airport integration and throughput
- flexible airspace management and free route airspace
- network collaborative management
- system wide information management
- initial trajectory information sharing
Funksjonalitetene refereres til som henholdsvis AF1 til AF6.
I CP1 tok man imidlertid høyde for at enkelte av funksjonalitetene, eller underfunksjonalitetene, kanskje ikke var klare for bruk på det tidspunktet de tilknyttede kravene i forordningen får virkning. For å sikre en helhetlig gjennomføring av funksjonalitetene (herunder underfunksjonalitetene), og opprettholde tidsmessig momentum, ble det derfor besluttet at det skulle settes måldatoer for industrialisering og implementering av disse. Med "industrialisering" menes at en funksjonalitet er standardisert og sertifisert, og klar til å bli anskaffet, installert og implementert. Med "implementering" menes at funksjonaliteten er implementert og klar til bruk.
En forutsetning var at om industrialiseringsprosessene ikke var vellykket fullført innen aktuell måldato, så burde disse funksjonalitetene trekkes ut av CP1 og vurderes for fremtidige prosjekter. Dette var tenkt gjort slik at det skulle fastsettes en dato som blir en absolutt tidsfrist for å vurdere om de aktuelle funksjonalitetene er modne nok til å være en del av CP1.
Funksjonaliteten AF6 hadde en slik tidsfrist knyttet til seg. I beslutningen som dette notatet gjelder, (EU) 2024/1663, har kommisjonen besluttet at AF6 er moden for gjennomføring, og at den derfor fortsatt skal inkluderes blant de funksjonalitetene som skal gjennomføres under CP1.
Merknader
Rettslige konsekvenser
CP1 er, som nevnt ovenfor, gjennomført i norsk rett i forskrift om etablering og gjennomføring av Det felles europeiske luftrom. Luftfartstilsynet legger opp til at også beslutningen (EU) 2024/1663 kan gjennomføres i samme forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen av AF6 vil påligge Avinor Flysikring AS som yter av lufttrafikktjenester i luftrommet over flygenivå 285. Avinor Flysikring AS har informert om at de har i sine planer å gjennomføre alle CP1-funksjonalitetene, herunder AF6.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
Luftfartstilsynet finner det klart at beslutningen er EØS-relevant.
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Status
Beslutningen ble vedtatt av kommisjonen 12. juni, og trådte i kraft i EU 4. juli 2024. Beslutningen har blitt konsultert/hørt i direkte dialog med Avinor Flysikring AS.