Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/2024 av 26. juli 2024 om utfylling av forordning (EU) 2020/2056 ved å etablere felles datasett og underdatasett for elektronisk frakttransportinformasjon (eFTI)
Elektronisk godsinformasjon: datasett for elektronisk frakttransportinformasjon (eFTI)
EØS-notat offentliggjort 24.2.2025
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 1.12.2023 med tilbakemeldingsfrist 29.12.2023
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 20.12.2024
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 18.2.2025)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2024/2024 er gitt i medhold av artikkel 7 i forordning (EU) 2020/1057 (eFTI-forordningen). Det fremgår av denne bestemmelsen at Kommisjonen skal vedta delegerte rettsakter for å supplere eFTI-forordningen ved å fastsette og endre felles datasett og dataundersett. EFTI-forordningen gir transportørene rett til å levere fraktinformasjon (som de er pålagt å gi i henhold til regelverk listet opp i forordningen artikkel 2) til myndighetene elektronisk. Dersom aktørene ønsker å benytte denne retten, må informasjonen leveres via en sertifisert eFTI-plattform, som er en IKT-løsning som kan behandle og formidle fraktinformasjonen elektronisk.
Denne delegerte rettsakten etablerer felles datasett for elektronisk fraktinformasjon og spesifikke datasett for å forenkle utveksling av data. Dette sikrer at elementene i utvekslingsmiljøet snakker samme språk. Datasettets navn, definisjoner og formater er standardisert, inkludert harmoniserte kodelister og forretningsregler. Det gjør det mulig for transportørene ("economic operators") å registrere data på en spesifikk og standardisert måte. En harmonisert struktur for dataelementene gjør det mulig å utveksle data automatisk mellom eFTI-plattformene og de nasjonale eFTI-portalene.
Datasettets struktur og definisjoner er tilpasset de mest relevante internasjonale datamodellene (Union Customs Code-datamodellen, European Maritime Single Window environment-datamodellen og UN/CEFACT Multi Modal Transport Reference Data Model) for å sikre effektiv deling og gjenbruk av data. Dette skal også føre til redusert administrativ byrde og forbedre kvaliteten på informasjonen som myndighetene har tilgang til.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Denne delegerte forordningen skal supplere eFTI-forordningen, som p.t. ikke er tatt inn i EØS-avtalen eller gjennomført i norsk rett. Forordningen skal, i likhet med eFTI-forordningen, etter planen gjennomføres i nasjonal rett i forskrift.
Forordningen er en delegert rettsakt om innføring av en detaljert oversikt over strukturerte datasett og dataundersett som blir styrende for strukturen av data i de tekniske systemene.
Økonomiske og administrative konsekvenser
EFTI-forordningen medfører en plikt for myndigheter i Norge til å motta lovpålagt fraktinformasjon elektronisk. Å utvikle systemer for å motta slik informasjon elektronisk vil ha en vesentlig kostnad.
For operatørene er det frivillig om de vil levere fraktinformasjonen digitalt, eller om de vil fortsette å levere fraktinformasjonen i papirform. Norske transport- og logistikkbedrifter må tilpasse seg standardene for datasett og dataundersett for eFTI. Dette kan kreve investeringer i nye IT-systemer og opplæring av ansatte.
At systemet kan brukes til effektiv utveksling av elektronisk fraktinformasjon, er likevel antatt å være ressurssparende da det vil redusere papirarbeid og føre til effektiv utveksling av fraktinformasjon mellom virksomheten og myndighetene. For å sikre god dataflyt og automatisk utveksling er det viktig med gode strukturerte datasett. Denne delegerte rettsakten legger til rette for dette.
Sakkyndige instansers merknader
Statens vegvesens vurdering er at denne forordningen er relevant og akseptabel. Forordningen har ikke vært forelagt andre sakkyndige instanser.
Vurdering
Forordningen fastsetter harmoniserte dataset og dataundersett for å legge til rette for utveksling av informasjonen. Den.anses som EØS-relevant og akseptabel. Både de rettslige og de økonomiske konsekvensene av eFTI forordningen må imidlertid utredes nærmere.
Status
Forordning ble vedtatt 26. juli 2024, og publisert i EU Official Journal 20. desember 2024.
Denne forordningen er en av de delegerte rettsaktene til eFTI forordningen, og kan ikke tas inn i EØS-avtalen før selve eFTI-forordningen.