Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/2025 av 15. juli 2024 om utfylling av forordning (EU) 2020/1056 ved endring av vedlegg I del B
Elektronisk godsinformasjon: endringer i vedlegg I om nasjonale bestemmelser
EØS-notat offentliggjort 24.2.2025
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 1.12.2023 med tilbakemeldingsfrist 29.12.2023
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 15.7.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 20.12.2024
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 18.2.2025)
Sammendrag av innhold
Denne delegerte forordningen, (EU) 2024/2025, endrer vedlegg 1 del B til forordning (EU) 2020/1056 (eFTI-forordningen). EFTI-forordningen slår fast at fraktinformasjon som transportørene er pålagt å gi til myndighetene i henhold til regelverk listet opp i forordningen artikkel 2, skal kunne gis elektronisk. Dersom aktørene ønsker å benytte seg av muligheten til å oppfylle dokumentasjonskravene elektronisk, må informasjonen leveres via en sertifisert eFTI-plattform.
EUs medlemsstater har meldt inn nasjonal lovgivning og regulatoriske informasjonskrav til Kommisjonen i henhold til artikkel 2 (2) i eFTI-forordningen. EFTI-forordningens virkeområde utvides ved at denne nasjonale lovgivningen tas inn i vedlegg 1 del B i eFTI-forordningen ved denne delegerte forordningen. Opplistingen av nasjonal lovgivning og informasjonskrav som følger av nasjonal rett, gjør det mulig for transportørene ("Economic operators") å oppfylle disse dokumentasjonskravene elektronisk gjennom eFTI-plattformen. De kan dermed benytte eFTI-plattformen for å vise dokumentasjon de er pålagt å gi, både etter nasjonal lovgivning og EU-lovgivning.
For medlemslandene vil det i fremtiden være mulig å legge til og fjerne nasjonale bestemmelser fra vedlegg 1 del B, jf. eFTI-forordningen artikkel 2 (2). Medlemslandene må melde disse inn innen en måned etter at bestemmelsene er vedtatt. Kommisjonen skal vedta disse endringene innen en rimelig periode, men det er ingen fastsatt frist i eFTI-forordningen. I fortalen til forordning (EU) 2024/2025 angir en regelmessig syklus for vedtakelse av delegerte rettsakter: Innen 31. juli for meldinger mottatt mellom 1. august og 31. desember året før. Innen 31. desember for meldinger mottatt mellom 1. januar og 31. juli samme år.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2024/2025 skal supplere eFTI-forordningen, som p.t. ikke er tatt inn i EØS-avtalen eller gjennomført i norsk rett. Forordningen skal gjennomføres i nasjonal rett i forskrift, på lik linje med eFTI-forordningen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det er frivillig for operatørene om de vil levere fraktinformasjonen digitalt. Å levere informasjonen digitalt vil medføre kostnader knyttet til utvikling av en eFTI-plattform, eventuelt til kjøp av slike tjenester fra en leverandør. Eventuelle oppdateringer av systemet for å sikre at det håndterer de nyeste nasjonale informasjonskravene vil kunne føre til økte driftskostnader, men dette vil avhenge av hvordan systemet tilrettelegges i utgangspunktet. At systemet skal kunne brukes til effektiv utveksling av elektronisk fraktinformasjon som er påkrevd både etter nasjonal lovgivning og EU-lovgiving, vil redusere papirarbeid og vil mest sannsynlig være ressurssparende for virksomhetene.
For det offentlige vil regelmessige oppdateringer av regelverk som skal understøttes av plattformene kreve oppfølging og god koordinering.
Sakkyndige instansers merknader
Forordning (EU) 2020/2025 innebærer en opplisting av andre myndigheters nasjonale krav til godstransportinformasjon, som tas inn i eFTI-forordningens vedlegg 1 B, og dermed omfattes av eFTI-forordningens virkeområde. Statens vegvesens vurdering er at denne forordningen er relevant og akseptabel.
Kystverket undersøkte i 2021 om aktuelle etater som forvalter relevant regelverk om transport av gods, hadde regelverk med opplysningsplikter som skulle føres opp på vedlegget til eFTI-forordningen. Ingen av de aktuelle etatene meldte tilbake om nasjonale opplysningsplikter.
Statens vegvesen vil i forbindelse med gjennomføringen av eFTI-forordningen, altså hovedforordningen, gjøre nye undersøkelser for å avklare hvorvidt Norge har nasjonale krav til transportinformasjon som bør tas inn i vedlegg 1 del B.
Vurdering
Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel. Denne forordningen er gitt med hjemmel i eFTI-forordningen, som foreløpig ikke er tatt inn i EØS-avtalen. Forordningen kan dermed ikke tas inn i EØS-avtalen før eFTI-forordningen er tatt inn.
Status
Denne forordningen er en av de delegerte forordningene som er tilknyttet eFTI-forordningen. Forordningen er vedtatt og ble publisert i EUs «Official Journal» 20. desember 2024.