ELV-direktivet om kasserte kjøretøy (revisjonsforslag 2023)
Dansk departementsnotat offentliggjort 6.11.2023
Tidligere
- Forslag til europaparlaments- og rådsforordning lagt fram av Kommisjonen 13.7.2023
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 20.10.2021)
Sammendrag av innhold
EUs direktiv for kasserte kjøretøy (ELV-direktivet EC/2000/53) skal endres. EU-kommisjonen vil legge fram forslag til et revidert direktiv i 2022.
Som del av arbeidet gjennomfører EU-Kommisjonen en offentlig høring i andre kvartal 2021 i form av ett spørreskjema. Miljødirektoratet har svart på skjemaet.
Direktivet er nå 20 år gammelt. EU-kommisjonen mener direktivet på en effektiv måte har regulert innhold av farlige stoffer, miljømessig forsvarlig behandling og materialgjenvinning og annen gjenvinning.
Økende mengder plast og elektronikk i kjøretøy, samt overgangen til elektrisk mobilitet gir likevel nye utfordringer. Disse utfordringene, samt ambisjonene i den grønne given (EU Green Deal), handlingsplanen for sirkulær økonomi fra 2020 og EUs klimamål gjør at EU-kommisjonen mener direktivet må fornyes.
EU-kommisjonen peker på en del tema som de vil vurdere å adressere i sitt forslag til revidert regelverk:
- Minimering av kasserte kjøretøy på avveie, herunder vil de vurdere harmonisering av systemer for registrering og avregistrering i kjøretøyregistre.
- Designkrav for å gjøre kjøretøy mer egnet for demontering og materialgjenvinning.
- Krav til bruk av sekundære råvarer i nye kjøretøy.
- Krav som fremmer ombruk og forberedelse til ombruk av deler.
- Krav til produsent om gjøre tilgjengelig informasjon om materialer og komponenter i kjøretøy.
- Krav til materialgjenvinining av glass, plast og kritiske mineraler.
- Krav til demontering av komponenter for å fremme høykvalitets materialgjenvinning .
- Det skal vurderes å inkludere motorsykler og lastebiler i regelverket.
- Tydeliggjøre krav til produsentansvar.
- Krav til bærekraft i verdikjeden for råvarer til nye biler
EU-kommisjonen vil se regelverket for kasserte kjøretøy i sammenheng med den foreslåtte forordningen om batterier og regelverk om registrering av kjøretøy.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Dersom det kommer forslag om endringer i direktivet, kan dette være EØS-relevant og kreve endring i norske regelverk.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ukjent på det nåværende tidspunkt.
Sakkyndige instansers merknader
Miljødirektoratet følger EUs arbeid. Det vil legges ut informasjon om EUs høringer på Miljødirektoratets nettsider.