Delegert kommisjonsforordning (EU) 2020/1303 av 14. juli 2020 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 648/2012 med hensyn til kriteriene som Den europeiske verdipapirtilsynsmyndighet (ESMA) skal legge til grunn ved avgjørelsen om en sentral motpart etablert i et tredjeland er eller vil kunne bli viktig for den finansielle stabiliteten i Unionen eller i en eller flere av dens medlemsstater
EMIR-forordningen om OTC-derivater, sentrale motparter og transaksjonsregistre: utfyllende bestemmelser om vurdering av tredjelands sentrale motparters mulige påvirkning av finansiell stabilitet i EU
EØS-notat offentliggjort 10.12.2020
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 7.12.2020)
Sammendrag av innhold
Forordnigen er en utfyllende bestemmelse til EMIR vedr. ESMAs vurdering av tredjelands sentrale motparter (CCP'er).
Ved vurderingen av den systemiske risiko, som en tredjelands sentral moptart (CCP) utgjør for den finansielle stabilitet i Unionen eller i en eller flere av medlemsstatene bør ESMA ta hensyn til en rekke objektive, kvantitative og kvalitative kriterier, som vil måtte legges til grunn ved beslutningen om å anerkjenne en tredjelands-CCP som en tier 1- eller tier 2-CCP. Eventuelle forhold, som kommissionen har lagt til grunn for sin avgjørelse om ekvivalens. bør også hensyntas. I forbindelse med vurderingen av en tredjelands-CCPs risikoprofil skal ESMA ta hensyn til objektive og transparente kvantitative aktivitetsindikatorer for virksomheten når det gjelder clearingmedlemmer, som er etablert i Unionen, eller i unionsvalutaer, på tidspunktet for vurderingen. Selv om ESMA skal vurdere CCP'ens forretningsaktiviteter ut fra en helhetsorienteret synsvinkel, bør vurderingen gjenspeile den risiko, som en bestemt CCP kan medføre for den finansielle stabilitet i Unionen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Kommisjonsforordningen vil bli gjennomført i verdipapirforskriften ved inkorporasjon
Økonomiske og administrative konsekvenser
Beslutningen vil ikke ha nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Kommisjonsforordningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Kommisjonsforordningen er vedtatt, publisert i Official Journal 21. september 2020, og trådte i kraft i EU 22. september 2020. Den er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen.