Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/994 av 2. april 2024 om fastsettelse av driftsdetaljer for produktdatabasen etablert i europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2017/1369
Energimerkeforordningen 2015: fastsettelse av driftsdetaljer for produktdatabasen
Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 2.4.2024
Tidligere
- Utkast til kommisjonsforordning godkjent av komite (representanter for medlemslandene) og publisert i EUs komitologiregister 13.2.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 29.11.2024)
Bakgrunn
Denne forordningen er knyttet til rammeforordningen for energimerking av produkter. Forordningen erstatter det tidligere energimerkedirektivet 2010/30/EF. Forordningen er sammen med økodesigndirektivet virkemidler for å redusere energirelaterte produkters miljøbelastning i hele deres livssyklus, og gi forbrukeren mulighet til å velge det mest energieffektive produktet på markedet. Energimerkeforordningen, med underliggende forordninger, pålegger leverandører og forhandlere blant annet å forsyne produktene med trykte og elektroniske versjoner av energietikett og produktdatablad slik at forbrukeren kan ta et bevisst valg i kjøpssituasjonen. Energikrav til produkter er et av flere virkemidler for å nå EUs overordnede energieffektiviserings- og klimamål. Les mer om dette på NVEs nettsider.
Rammeforordningen for energimerking av produkter pålegger EU-kommisjonen å opprette og vedlikeholde en produktdatabase og gir Kommisjonen fullmakt til å spesifisere driftsdetaljene for produktdatabasen.
Sammendrag av innhold
EU har vedtatt en forordning om driftsdetaljene for den europeiske produktdatabasen for energimerkede produkter (EPREL), forordning (EU) 2024/994. Forordningen spesifiserer driftsdetaljene, med vekt på verifisering av leverandører.
For å sikre at opplysninger om produkter registrert i EPREL er ekte, har EU-kommisjonen lagt fram krav om at leverandører skal verifiseres for å opprettholde retten til å registrere produktmodeller.
Driftsdetaljene og reglene gjelder:
- verifiseringsprosessen som gjør det mulig for juridiske og fysiske personer å bli verifiserte leverandører og for å sikre konfidensialitet, integritet og autentisiteten til informasjonen som er registrert av dem i databasen
- informasjon som kreves for å registrere produktmodeller i databasen
- datautvekslingsmodeller og forvaltning av programvareoppdateringer
- systemets og dataenes tilgjengelighet for aktørene
Forordningen trådte i kraft i EU 22. april 2024. Forordningen fikk virkning fra samme dato. Følgende artikler får virkning fra 22. oktober 2024: 3, 4, 5, 7, 11 og 15. Kravene skjerpes 22. april 2025 og 22. april 2027.
Krav i forordningen:
Obligatorisk verifisering fra 22. oktober 2024
- Fra 22. oktober 2024 blir verifisering obligatorisk for alle leverandører i EPREL-databasen
- Ikke-verifiserte leverandører vil ikke lenger få adgang til EPREL-databasen. De vil ikke kunne registrere produkter eller gjøre endringer for eksisterende registrerte produkter, mv.
- I tillegg vil produkter som har blitt registrert av ikke-verifiserte leverandører ikke lenger bli synlig ved søk i den offentlige delen av EPREL-databasen.
Dersom produktmodellen hentes fra EPREL gjennom skanning av QR-kode på produktet, vil det komme en advarsel om at modellen er registrert av en ikke-verifisert leverandør.
Overgang til identitetstypereferanse fra foretaksregisteret (NTR)
- Verifikasjon med kvalifisert elektronisk segl som ikke inneholder identitetstypen «NTR» (registreringsnummeret fra et nasjonalt foretaksregister), men andre identitetstyper som MVA, LEI, PSD etc. er tillatt i en overgangsperiode som varer frem til 22. april, 2025.
Men da må leverandørene oppdatere det elektroniske seglet med «NTR» senest 22. april 2027. - Fra 22. april 2025 er det kun mulig å verifiseres med kvalifisert elektronisk segl som inneholder identitetstypen «NTR».
Verifiseringsprosess
- Det kvalifiserte elektroniske seglet skal utstedes av en kvalifisert tillitstjenesteleverandør (se EU/EEA Trusted List). På Europakommisjonens nettside finnes en liste over tillitstjenesteleverandører som har gitt tilbakemelding til Kommisjonen om de tilbyr elektronisk segl til EPREL.
På denne listen er det også oppgitt hvilke identitetstyper de tilbyr («NTR» mv.) i det elektroniske seglet. Det tilbys segl til forskjellig varighet og pris. - Det kvalifiserte elektroniske seglet skal kun benyttes for å verifisere foretaket/leverandøren, og ikke hver gang det registreres et produkt i EPREL-databasen. Ifølge EPRELs hjelpetjeneste, er det tilstrekkelig for verifiseringen med et segl som er gyldig i for eksempel en måned.
- For mer informasjon om verifiseringsprosessen og overgangsbestemmelsene, se Europakommisjonens nettside. Der finnes en detaljert veiledning om verifiseringsprosessen som er tilgjengelig på Kommisjones nettsted: Suppliers Verification Guide.pdf (europa.eu)
- For hjelp eller forespørsler om EPREL-registrering, verifisering eller selve plattformen, kontakt ENER-EPREL-HELPDESK@ec.europa.eu
- Dere finner informasjon om elektronisk identifikasjon (kvalifisert elektronisk segl mv.) og elektroniske tillitstjenester på nettsiden til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.
Merknader
Hovedrettsakten – energimerkeforordning 2017/1369 (som erstatter 2010/30/EF) – er hjemlet i Traktat om den Europeiske Unions Funksjonsmåte (TEUF- traktaten), artikkel 194 (2).
Gjeldende norsk lovgivning for energimerkeordningen for produkter er LOV 1981-12-18 nr 90: Lov om merking av forbruksvarer m.v. (Forbrukermerkeloven) med underliggende forskrift 2013.05.27 nr 0534: Forskrift om energimerking av energirelaterte produkter (energimerkeforskriften for produkter). Energimerkeforskriften for produkter trådte i kraft 01.06.2013.
Rettslige konsekvenser
Energimerkeforordning 2017/1369 er gjennomført i norsk rett ved endring i forbrukermerkeloven. Etter forbrukermerkeloven § 3a annet ledd, kan departementet gi forskrift om gjennomføring av forordninger gitt i medhold av energimerkeforordningen. Myndigheten er delegert til NVE. Endringsforordningen er gjennomført ved endring av energimerkeforskriften for produkter.
Dersom forordningen blir tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett gjennom endringer i energimerkeforskriften for produkter.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Sakkyndige instansers merknader
Utkast til forordning ble lagt ut på NVEs nettsider den 20. februar 2023 og 25. september 2023 for innhenting av synspunkt. Ingen innspill kom inn.
Forordningen er ikke prioritert av NVE for særskilt oppfølging.
Dette notatet er oppdatert i henhold til den vedtatte rettsakten, forordning 2024/994.
Status
Rettsakten ble vedtatt i EU og publisert i EUs Lovtidende 2. april 2024.
Forordningen trådte i kraft i EU 22. april 2024 og fikk virkning fra samme dato.
Følgende artikler får virkning fra 22. oktober 2024: 3, 4, 5, 7, 11 og 15.
Kravene skjerpes 22. april 2025 og 22. april 2027.