(Under forberedelse) Delegert kommisjonsforordning (EU) .../... om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2017/1369 med hensyn til energimerking av datamaskiner
Energimerking av datamaskiner
EØS-notat offentliggjort 20.9.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 19.9.2024)
Bakgrunn
Denne saken er knyttet til rammeforordningen for energimerking av produkter. Energimerkeforordningen skal sammen med økodesigndirektivet bidra til å redusere energirelaterte produkters miljøbelastning. Energimerking av produkter har vært en del av EØS-avtalen siden 1990-tallet. Ordningen er gradvis blitt utvidet til å dekke nye energirelaterte produkter. Regelverket pålegger leverandører og forhandlere å energimerke produktene, slik at forbrukerne kan ta bevisste valg i kjøpssituasjonen. Reglene fastsettes for ulike produktgrupper gjennom produktspesifikke forordninger. Energikrav til produkter er et av flere virkemidler for å nå EUs overordnede energieffektiviserings- og klimamål. Les mer om dette på NVEs nettsider.
Sammendrag av innhold
Den kommende delegerte forordningen er utfyllende regler fra Europakommisjonen til Råds- og Parlamentsforordning (EU) 2017/1369. Den består av en hoveddel og ti vedlegg.
Forordningen omhandler innføring av krav til energimerking av følgende produkter:
(a) stasjonære datamaskiner (inkludert stasjonære tynnklienter og arbeidsstasjoner);
(b) bærbare datamaskiner (inkludert mobile arbeidsstasjoner);
(c) integrerte stasjonære datamaskiner (inkludert integrerte stasjonære arbeidsstasjoner);
(d) småskala servere.
Artikkel 3 og 4 innfører plikter for henholdsvis leverandører og forhandlere. Pliktene er de samme som gjelder for alle leverandører og forhandlere av produkter som det finnes energimerkekrav til.
Artikkel 3 beskriver innføring av plikter for leverandører av produktene. Pliktene består i å legge inn informasjon i den europeiske produktdatabasen EPREL, sørge for tilgjengelighet av trykkede utgaver av energimerke og produktdatablad, vise energiklassen og tilhørende energieffektivitetsskala i markedsføringsmateriale samt å sørge for at energimerket finnes på emballasjen.
Artikkel 4 innfører plikter for forhandlere av produktene. Pliktene består blant annet i at datamaskiner skal utstyres med et energimerke som er lett synlig for forbruker i salgsøyeblikket samt at energiklassen og tilhørende energieffektivitetsskala skal vises i markedsføringsmateriale.
Om energimerket
I tillegg til den vanlige informasjonen om energieffektivitet og energiklasser, vil energimerket også inneholde informasjon som skal bidra til å oppfylle målet om en sirkulær økonomi. Energimerket vil blant annet inneholde en robusthetsskala fra A til C for graden av robusthet mot fallskader, en reparerbarhetsskala fra A til E for graden av reparerbarhet, et ikon som uttrykker batterivarighet før det må lades opp igjen og et ikon for grad av motstandsdyktighet mot vannsøl.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Energimerkeforordning 2017/1369 er gjennomført i norsk rett ved endring i lov 18. desember 1981 nr. 90 om merking av forbruksvarer mv. (forbrukermerkeloven). Etter forbrukermerkeloven § 3a annet ledd, kan departementet gi forskrift om gjennomføring av forordninger gitt i medhold av energimerkeforordningen. Myndigheten er delegert til NVE. Dersom den endelige forordningen blir innlemmet i EØS-avtalen, vil den bli gjennomført ved endring av energimerkeforskriften for produkter.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for norske myndigheter/foretak/forbrukere.
Leverandører og forhandlere av datamaskiner vil pålegges nye plikter. Det vil påløpe kostnader knyttet til testing og produksjon, distribusjon og synliggjøring av etiketter og datablad. Forhandlere får flere produkter som må energimerkes. Kostnadene forbundet med dette, antas imidlertid å være beskjedne. Det kan tenkes at foretakets kostnader veltes over på forbruker som i så fall vil oppleve høyere innkjøpspris. Det er vanskelig å si hvor mye høyere prisen kan bli, men det antas at den ikke blir vesentlig høyere.
EU-kommisjonen har lagt til grunn at kravene om energimerking av datamaskiner er kostnadseffektive. NVE har ikke gjort egne beregninger for Norge, men legger til grunn at kostnadene med å gjennomføre energimerkingen er lavere enn fordelene som oppnås ved ressurs- og energibesparelsen den medfører.
Sakkyndige instansers merknader
Den 10.9 2024 inviterte NVE norske aktører til å spille inn sine synspunkter på de nye energimerkekravene. Fristen for innspill er satt til 25.9. og så langt har ikke NVE mottatt noen innspill.
Vurdering
Andre opplysninger
Faktanotatet er skrevet på grunnlag av arbeidsdokumentet utsendt til Samrådsforum som finner sted 30. september.
Status
Utkastet til forordning vil behandles i Samrådsforum den 30. september 2024.