Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/422 av 17. desember 2024 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2023/1114 med hensyn til tekniske reguleringsstandarder for å spesifisere innholdet i, metodene for og presentasjonen av opplysninger med hensyn til bærekraftsindikatorer i forbindelse med uønskede påvirkninger på klimaet og andre miljørelaterte påvirkninger
Europeisk rammeverk for markeder for kryptoverdier (MiCA): bærekraftsindikatorer
EØS-notat offentliggjort 17.6.2025
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 17.12.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 31.3.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.6.2025)
Sammendrag av innhold
Rettsakten er utfyllende regelverk til forordning (EU) 2023/1114 om markeder for kryptoverdier (MiCA).
Markedsaktører som vil utstede kryptoeiendeler, tilby kryptoeiendeler til allmennheten eller ta opp en kryptoeiendel til handel, skal etter MiCA-forordningen utarbeide et informasjonsdokument (hvitbok) som blant annet skal inneholde informasjon om de sentrale negative innvirkningene som konsensmekanismen for kryptoeiendelen har på klimaet, samt om andre negative miljørelaterte innvirkninger som konsesusmekanismen medfører. Hvitboken skal publiseres på markedsaktørens nettside. Tilbydere av kryptoeiendelstjenester skal etter MiCA-forordningen publisere tilsvarende informasjon på sine nettsider. Rettsakten inneholder regler om innholdet, metodene og fremleggelsen av informasjon som nevnt, herunder inneholder den definisjoner og maler som markedsaktørene skal benytte for å fremlegge informasjonen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten vil tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Dvs. at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at rettsakten gjelder som norsk lov eller forskrift med de tilpasninger som følger av vedlegg IX, protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten vil ikke ha nevneverdige negative økonomiske og administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert saken.
Vurdering
Rettsakten anses EØS-relevant og akseptabel.
Rettsakten henviser til definisjoner og regler i andre rettsakter som enda ikke er innlemmet i EØS-avtalen. Det gjelder for eksempel henvisninger til definisjoner i Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2018/1999 om et styringssystem for energiunionen og klimainnsatsen og Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2018/2001 for å fremme bruken av fornybar energi. Finanstilsynet legger til grunn at det vil fastsettes tilpasninger ved innlemmelse av nærværende rettsakt i EØS-avtalen, dersom det er nødvendig som følge av at den inneholder henvisninger til andre rettsakter som enda ikke er innlemmet i EØS-avtalen.
Rettsakten er vedtatt og har trådt i kraft i EU, og ikrafttredelsestidspunkt må derfor tilpasses.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU, men enda ikke tatt inn i EØS-avtalen.